180-RivoTorto

WIE voor Villa Rivo Torto, Kerkpad 51 in Hees WANNEER WAAROM

Weet u ons iets meer te vertellen over deze foto (datum, lokatie, gebeurtenis en/of personen), reageer dan. Ook herinneringen aan het afgebeelde zijn natuurlijk welkom!

REAGEER

Vraag:

Waar staat / stond dit pand, waar diende het voor en wie zijn de jongedames op de voorgrond?

Inzender: Wim Benda, 25-04-2011

Reactie 1:

Hans van den Berg, 25-04-2011: Rivo Torto staat in Hees, gelegen aan het Kerkpad (oudste pand van Hees). Geen van de dames op de voorgrond is mij overigens bekend.

Reactie 2:

Beppie van der Heijden, 25-04-2011: Landhuis Rivo Torto staat aan Kerkpad 51 (Hees). Het is een gemeentelijk monument, zie app4.nijmegen.nl/gns/index/monumenten/on_nivo5.asp?ID=89451894

Reactie 3:

Frank Klein, 04-06-2012: Heb gewoond in dat huis 1959 tot 1961 bij de fam Weusting heb er een fijne tijd gehad. Ben op zoek naar fotos uit die periode. Gr, Frankklein.

Reactie 4:

Bas Woudenberg, 12-08-2012: Rivo Torto is een studentenhuis geweest en daarna een opvang tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen. Ik ben er opgevangen geweest van 1977 tot 1980. De eigenaar was de heer en Mevr. Weusden. Een van hun kinderen hete Marnix de andere ben ik vergeten.
Met vriendelijke groet, Bas Woudenberg

terug

Reactiepagina
Reactie 5:

Ron van Swelm, 11-10-2014: In 1936 is hier de Derde Orde Centrale (Tertiaressen) die onder de jurisdictie van de Paters Capucijnen vallen gevestigd. (Gelderlander 1936).
In 1946 wordt op Rivo Torto de 3e cursus Franciscaanse gezinshulp voor meisjes gegeven (Gelderlander 15-7-1946).
In 1947 is Rivo Torto een huis van samenkomst voor alle Tertiaressen en worden er lessen gegeven tot verdieping van het geestelijk leven.
Reactie 6:

Geoffrey Reuvers, 11-01-2016: Rivo Torto aan het Kerkpad 51 te Nijmegen heeft decennialang gefunctioneerd als internaat voor jongens in de leeftijd van 6 t/m 18.
Het internaat bestond uit twee kapitale panden tegenover elkaar:
1. Kerkpad 51 'Rivo Torto'
2. Kerkpad 30 'De Olde Wehme'
De 'onderbouw' (basisschool) was ondergebracht in sub 1 en de 'bovenbouw' (middelbare school) in sub 2.
In sub 1 woonde ook de familie Weusten welke het internaat m.b.v. personeel runde. Hun jongste kind Marnix bood als gymnasiast tevens een helpende hand bij het maken van het huiswerk.
Ook was er nog een onbezoldigde katholieke zuster werkzaam die de was en ander schoonmaakwerk deed.
Reactie 7:

Jos Horvers, 24-11-2016: Ik heb er gewoond van 1965 tot 1974 en na alle andere tehuizen was dit, ondanks alles, de fijnste periode uit mijn jeugd. Het tehuis werd gerund door de Familie Weusten, die wel iets meer als 1 zoon hadden, ik geloof 8 of 9 kinderen. De jongste heette geen Marnix (dat was de op een na jongste), maar ik ben de naam van de jongste vergeten. Verder had je inderdaad twee panden tegenover elkaar, Rivo Torto én de Olde Wehme, Maar dat is pas van iets later datum, uit het hoofd zeg ik 1968 of zo. In ieder geval ben ik in 1968 of 1969 "de straat overgestoken" naar de bovenbouw. En mensen uit de bovenbouw... ben eerlijk: hoe kun je een gouden vent als Frans vergeten? Ik in ieder geval niet....
Reactie 8:

Theo van Hoof, 31-12-2016: Ik heb gezeten op het jongensinternaat van af ca 1962 tot ca 1965.
Het internaat werd geleid door dhr. en mw. Weusden, voornamelijk door dhr. Weusden. Deze hadden toen de volgende dochters: Bernadette, Wieneke, Brigitte en zoon Marnix. Mijn broer Karel heeft na mij op het internaat gezeten.
Reactie 9:

Rien Van Hoesel, 04-06-2017: Ik heb net als Jos Horvers er ook gewoond van 1964 tot en met 1974, eerst in Rivo Torto later in de Olde wehme.
Ik kan me nog best wel veel herinneren van die tijd, het was inderdaad de Fam Weusten die daar de scepter zwaaide en daar ook woonde met hun 6 dochters en 2 zonen (Bernadette, Brigitte, Wieneke, Veronica, Suzan, Machteld, Marnix en de jongste telg Reinoud).
Ook van veel jongens ken ik de namen nog (Twan Megens uit Eindhoven, Jos Horvers uit Tilburg, Ton Sellers uit Aalten, Toine ? uit Gramsbergen, Norbert ? uit Deventer, Geert Selten uit Wilbertoord, enz).
En 1 leidster die daar stage liep herinner ik me nog heel goed, Sisi, die kwam altijd met de fiets daarheen en werd 's avonds altijd door haar vriend opgehaald en de fiets mocht ik 's morgens terugbrengen naar haar thuis, dan mocht ik van haar moeder haar wakker maken en kreeg dan van Sisi een appel en wat snoep voor op school.
Leider in de Olde Wheme Pater Frans van Osch uit Heesh die kan je inderdaad niet vergeten.
Ik herinner me ook een aantal leuke dingen zoals het voetballen tegen andere internaten, in de winter het voetbalveld onderspuiten zodat we konden schaatsen, in de Olde Wheme met zijn alle in de gang naar Top Pop kijken.
Mijn tijd daar kende leuke maar ook zeker minder leuke momenten.
Reactie 10:

Jos Horvers, 04-06-2017: Als je met Ton Sellers uit Aalten de "treinengek" bedoelt..nee, dat was Ton Gildhuis. Dan hadden we nog Danny Pfoster uit Eindhoven, Marc de Beer en William van Dun uit Tilburg, Alois Spee uit Dieren...goh, we kunnen wel een reunie organiseren..smile
Reactie 11:

Ronald de Vries, 05-08-2017: Ook gewoond in Hees aan het Kerkpad waar het echtpaar Weusten (niet zoals abusievelijk geschreven Weusting of Weusden) het jongensinternaat bestierde. Marnix Weusten was inderdaad onbezoldigd als gymnasiast actief bezig met de huiswerkbegeleiding aan het pand 'Olde Wheme' en er was ook een katholieke zuster die op dezelfde basis hand- en spandiensten verrichtte m.b.t. de dagelijkse gang van zaken. Naast de al eerder gemelde broeder Frans van Osch met de jampotglazen bril op z'n neus waren er ook nog 'leken' werkzaam waarvan er een in een band gitaar speelde en ook zijn band liet optreden in de plaatselijke kerk. Dat raakte toen in zwang om in de jaren zeventig de leegloop van de kerk enigszins tegen te gaan denk ik. Zijn naam ben ik vergeten -meneer Jos of iets anders- maar hij was mijn favoriet.
Geoffrey, door ons steevast uitgesproken als 'Sjoffrie' ipv van het fonetisch correcte Jeffrie, herinner ik me nog wel. Hij was een van de meest ontwikkelde van het stel in die tijd, en hij zat daar zeker niet omdat hij moeilijk opvoedbaar zou zijn geweest, i.t.t. tot het merendeel van de rest waarvan er enkele nogal losse handjes hadden als ze verbaal het onderspit dreigden te delven.
Al met al heb ik daar over het algemeen een prima tijd gehad in de villa's aan het Kerkpad en ik zie nu dat het echtpaar Weusten vanuit hun hart een thuis hebben willen bieden voor hen voor wie dat (tijdelijk) niet mogelijk was in een klassieke setting zoals een ouderlijk huis.
Reactie 13:

Ferdi(nand) Kluijtmans, 25-09-2017: Ik heb van ongeveer 1968 tot 1974 op Rivo Torto gezeten. Ik kan de 9 kinderen van de Fam Weusten nog wel herinneren. De naam Veronica miste ik nog in de genoemde namen. Namen van andere jongens uit mijn tijd zijn Pieter van Spaendonck Tilburg, Henri ... Tilburg, Ton Selten Tilburg, Harrie ....Rijkevoort, Jos van Dijk Sint Oedenrode.
Verder leidsters als Marijke en Truus. Naar de lagere Jenaplanschool De Lantearne lopen. Altijd voetballen na school, wat niet altijd leuk was, of bij slecht weer in het knutselhok figuurzagen en houtsnijwerk van vogel en hertjes modellen.
Het eten was vaak iets wat ik niet lustte en je moest het eten tot kotsen toe. Streng was alles geregeld.
Die school was leuk met veel vrijheid en 2 herdershonden waar ik goed mee op kon schieten met name de jongste afgekeurde politiehond, een Hollandse Herder "Wolfje" genaamd. Daarmee durfde ik door heel Nijmegen en niemand die me lastig viel. Wat anders wel eens gebeurde als je van of naar school liep en wel eens in elkaar geslagen werd door groepjes jongens.
Dus eigenlijk niet een al te beste tijd meegemaakt. Soms denk ik wel eens hoe het met anderen gaat.
Reactie 14:

Folkert Ketel, 11-12-2018: Dit pand werd eerder bewoond door de familie Wagner. Dochter Roelphina trouwde met Christiaan Hammes, villa de Laarhoek, Bredestraat 160 en dus de moeder van Charles Hammes. Anna en Robert Wagner, afgekort AnnaRowa. Zo heette deze villa eerder. Uit een schrijven van Charles Hammes naar Broeder Raeven (in mijn bezit).
Reactie 15:

Rob Essers, 13-12-2018: De oorspronkelijke naam van de villa is in allerlei bronnen verhaspeld. In de adresboeken uit de periode 1893-1907 staat: "Hees villa „Anmarowa” kerkpad 168". De weduwe Debora Johanna Wagner-de Bruijn (Nijmegen 2 juli 1809 – Nijmegen 2 maart 1908) vestigde zich in of omstreeks 1877 met haar zoon in de nog naamloze villa aan het Kerkpad in Hees. In het gemeentelijke monumentenregister staat "Bouwjaar: 1849 (gedenksteen)". Een foto van de gedenksteen heb ik niet kunnen vinden.

Haar zoon Anne Marie Robert Wagner (Breda 27 september 1846 – Hees 18 januari 1879), gepensioneerd Luitenant ter Zee, overleed geheel onverwacht op 32-jarige leeftijd. In een advertentie van de weduwe in de Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant van 23 oktober 1883 heb ik voor het eerst de villanaam ANMAROWA aangetroffen. De villa is blijkbaar genoemd naar haar overleden zoon.

Na haar dood werd villa „Anmarowa” door haar erfgenamen verkocht aan Henri Eekhoff (Nijmegen 30 september 1865 – Nijmegen 15 augustus 1922); zie akte d.d. 21 juli 1908; archief Notaris P. de Maret Tak Nijmegen. Een van de erfgenamen was haar zoon Charles August Wagner (Bergen op Zoom 7 november 1842 – Nijmegen 4 augustus 1912). Zijn dochter Rudolphina Eugenia Wagner zou op 15 augustus 1911 in Nijmegen trouwen met Christiaan Hendrik Hammes.
Een van de andere erfgenamen was haar dochter Rudolphine Bernardina Wagner ('s-Hertogenbosch 3 april 1850 – Bad Neuenahr 17 augustus 1911), de echtgenote van ds. Willem Leonard Welter (St. Petersburg 1 september 1849 – 's-Gravenhage 30 juli 1940).

Na de dood van Henri Eekhoff werd villa „Anmarowa” op 16 november 1922 voor f 5800,- verkocht aan W.A. Kellendonk te Hees. Voor zover ik heb kunnen nagaan, is de naam voor het laatst gebruikt in de Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant van 18 november 1922. Als de Paters Capucijnen zich in 1934 in de Dorpsstraat in Hees vestigen en ook de villa aan het Kerkpad in gebruik nemen, wordt de nieuwe naam RIVO TORTO.
Reactie 16:

Jos Horvers, 14-12-2018: Die gedenksteen komt me bekend voor. In mijn geheugen (maar wel bijna 45 jaar na datum) een grijze steen rechts van de voordeur.
Reactie 17:

Folkert, 14-12-2018: Dag allen,
Ook Rob (die ik uitermate bewonder), maakt dezelfde fout waar broeder Raeven tegenaan liep. De geschiedenis hanteert een foutieve afkorting van Anne Robert Wagner. Het is Amarowa. Zie het schriftuur van Charles Hammes. Dit betreft een klad van zijn schrijven aan desbetreffende heer Raeven, de auteur van zijn boek. Broeder Raeven heeft in zijn antwoord de misser toegegeven. Ik twijfel geen moment aan de visie van Hammes, immers zijn moeder was een Wagner. En Charles wist alles van Nijmegen en zeker Hees. Wanneer interesse in de communicatie versus Raeven en Hammes? Het ligt hier. Hammes was een huisvriend.
Vandaar.
Reactie 18:

Rob Essers, 15-12-2018: @Folkert - De tekst van Charles Hammes (zie http://hammeshees.nl/wp-content/uploads/2016/07/IMG_1180-768x574.jpg) was mij niet ontgaan. Zijn inkorting van de naam Anne Marie Robert Wagner tot Amarowa reken ik echter fout! Mogelijk is hier sprake van een verschrijving en bedoelde hij Anmarowa. Zijn er nog andere authentieke documenten waarin Charles Hammes de naam van de villa vermeldt?

Vast staat dat de villa nooit Anna-Rowa (met of zonder streepje) heeft geheten. Ik vrees dat de foutieve naam terug te voeren is op de Beschrijving van Hees, Wijk E, in Het Schependom van Nijmegen in woord en beeld uit 1912 en dr. De Blécourt waarschijnlijk niet beter wist.

Mijn stelling dat de juiste naam Anmarowa is en niet Amarowa, is gebaseerd op controleerbare feiten. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat in de adresboeken uit de periode 1893-1907 de verkeerde naam staat. Ook in de advertenties d.d. 20 oktober 1883 en 3 juli 1899 die de weduwe Wagner-de Bruijn in de Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant liet plaatsen, staat de naam ANMAROWA respectievelijk Anmarowa. Dezelfde naam staat in 1908 en 1922 in de advertenties van notaris De Maret Tak.

Zoeken op "Anna Rowa" of "Anna-Rowa" in de studiezaal van het Regionaal Archief Nijmegen levert 0 resultaten; zie https://studiezaal.nijmegen.nl/zoeken/Vrij_zoeken=%22Anna%20Rowa%22.
Zoeken op "Anmarowa" levert daarentegen 22 resultaten, i.c. de bovengenoemde adresboeken en krantenpagina's; zie https://studiezaal.nijmegen.nl/zoeken/Vrij_zoeken=%22Anmarowa%22.
Reactie 19:

Folkert, 16-12-2018: Omtrent Amarowa. Ik twijfel geen seconde aan de correctie van Hammes. Wanneer iemand het weten kan, dan was dat Hammes jr. Ik weet dat de geschiedschrijving wb Hees of ook Nijmegen er wel vaker naast zat. Een beter bewijs dan het schrijven hieromtrent aan broeder Raeven is voor mij een grondig en zeer aanvaardbaar bewijs. ANmarowa is pertinent onjuist.

Nogmaals zijn moeder was een Wagner, die zal het wel geweten/doorverteld hebben. Mvg Folkert.
Reactie 20:

Folkert, 16-12-2018: Kijk wb Amarowa op mijn site HammesHees.nl. Een foto van zijn schrijven is hierop te vinden. Bvd Folkert
Reactie 21:

Rob Essers, 16-12-2018: In 22 authentieke bronnen uit de periode 1883-1907 staat Anmarowa of ANMAROWA; zie reactie 18.
Dat is een logische inkorting van de An(ne) Ma(rie) Ro(bert) Wa(gner). De naam Amarowa (zonder n) ben ik tot nu toe alleen tegengekomen in een reactie van Charles Hammes uit 1987 (!) op een publicatie van J. Raeven met als titel Geschiedenis van het Schependom van Nijmegen inzonderheid Hees, Neerbosch, Hatert. Eén mogelijk verschrijving weegt niet op tegen 22 bronnen waarin de naam correct gespeld is. Het enkele feit dat de moeder van Hammes een Wagner was, kan mij niet overtuigen.
Reactie 22:

Egbert Briels, 22-02-2019: Zover ik mij kan herinneren heb ik rond 1965 op deze kostschool gezeten. Bij echtpaar Weusden. Kan mij nog wel gezichten voor de geest halen maar weet geen namen meer. Weet ook niet meer hoe lang ik daar geweest ben.
Reactie 23:

Truus Thelosen, 22-03-2019: Hallo alle jongens die in de periode 1971-1976 bij de familie Weusten woonden. Ik was daar jullie juffrouw Truus. Ik ken nog veel namen: Harrie Geoffrey William Anton Sjef en Edward Pieter Cornee en nog veel anderen.
Neem nog eens contact met me op. Je kunt me vinden op FB. Heet nu Truus Thelosen
Reactie 24:

André Sommer, 28-06-2019: Ik heb hier gewoond in de Olde Wehme in de jaren ongeveer 1962/63/64 onder supervisie van de hr en mevr Weusten.
In mijn beginperiode was de hr Jan Broeders hier de begeleider. Wat later Anouk Pouls.
Enkele namen die ik nog weet uit die tijd: Egbert Briels (die woonde volgens mij bij zijn zus in Oisterwijk), Tiny Wagtmans, Enthony Hibibi, Ton Vugts, Nico Babtist.
Ik ben er vanuit Tilburg nog een keer op latere leeftijd naar toe gefietst.
De hr en mevr Weusten leefden nog en hadden mij zeer gastvrij ontvangen.
Reactie 25:

Egbert Briels, 28-06-2019: Hallo Andre, heb je ook foto's ??
Reactie 26:

Hans Jacobs, 28-10-2019: Lijkt me een foto te zijn uit WOII, na de Bevrijding (kleding, kapsel, fotokwaliteit). Rivo Torto was toen een Kapucijnerklooster, waar evacuees verbleven, maar misschien werd er ook les gegeven?

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: