De spoorbrug:

Met de bouw van de spoorbrug werd begonnen in 1875. Op 12 juni 1879 werd de voltooide brug geopend, drie dagen later reed de eerste trein er overheen. Door de bouw van deze brug, die meer dan een miljoen gulden (een half miljoen euro) kostte, kreeg Nijmegen als laatste grote stad in Nederland aansluiting op het nationale spoorwegennet. Voor het eerst in de geschiedenis had Nijmegen ook een vaste verbinding met de Over-Betuwe.
Het bruggenhoofd aan de Nijmeegse zijde bestaat nog steeds, hoewel het door de aanleg van een fietsbrug flink wordt verbouwd. Van de brug zelf (de overspanning) is niets meer over. Op 10 mei 1940 werd de middelste boog van de brug opgeblazen. De brug werd hersteld en op 17 november van hetzelfde jaar weer in gebruik genomen. Bij de bevrijding van Nijmegen in september 1944 werd de brug ongeschonden door de geallieerden veroverd, maar op 28 september wisten Duitse duikers explosieven aan een brugpijler te bevestigen en wederom werd de middelste boog opgeblazen. Weer werd de schade hersteld: vanaf 1 augustus 1945 konden er weer treinen overheen. Later bleken de twee pijlers die in de rivier staken teveel gevaar op te leveren voor de toenemende scheepvaart op de Waal. Daarom werden de drie bogen in het najaar van 1983 vervangen door een grote boog, die met 235 meter ongeveer dezelfde overspanningslengte heeft als de Waalbrug.

Veel meer over de snelbinder en de plaatsing ervan ziet u op de special uit 2004.

 

DSC00421.jpg DSC00707.jpg DSC01178.jpg DSC01183.jpg DSC02024.jpg
DSC03597.jpg DSC03922.jpg DSC03928.jpg DSC04884.JPG DSC05300.jpg
DSC05301.jpg DSC05326.JPG DSC05331.jpg DSC05334.jpg P0000771.jpg
P0002393.jpg P0002395.jpg

terug

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: