Het noordelijk landhoofd van de spoorbrug:

De opening van de spoorbrug over de Waal in 1879 was een belangrijke mijlpaal voor de stad en voor het Nederlandse spoorwegennet. Nijmegen had voor het eerst een vaste verbinding met de Betuwe, voor het eerst een binnenlandse treinverbinding en na de opening van de spoorlijn Nijmegen-’s-Hertogenbosch in 1881 waren het zuiden en oosten van het land met elkaar verbonden.
De spoorbrug had ook op militair gebied een belangrijke strategische waarde. In tijden van oorlog moest de brug tegen de vijand worden verdedigd of als uiterste middel worden opgeblazen. Het noordelijk landhoofd aan de Oosterhoutsedijk bij Lent werd daarom tijdens de bouw voorzien van een uitgebreid complex van kelderruimten, waarin soldaten konden verblijven en waar munitie werd opgeslagen.
Na de Tweede Wereldoorlog raakten de ruimten in het landhoofd definitief in onbruik. Men verwijderde de oorspronkelijk houten deuren en metselde de poorten dicht. Pas tijdens en in voorbereiding op de Open Monumentendagen van 2007 werd het landhoofd weer opengesteld. Tijdelijk en eenmalig. Webmaster Henk Kersten maakte foto’s en het volgende verslag:

Enkele ruimten binnen het landhoofd waren voor publiek opengesteld en met elektrisch- en kaarslicht van de ergste duisternis ontdaan. Een van de gidsen wist te melden dat er vanuit dit complex nog gangen liepen zowel in oostelijk als westelijke richting, die in verbinding stonden met ruimten dichter aan de Waal en originele dijk. Daar zouden zich ook nog schietgaten bevonden hebben. Dit gangenstelsel is reeds lang volgestort. Het landhoofd wordt binnenkort van een waterkering voorzien aan begin en eind van de onderdoorgang met daarboven waarschijnlijk een hek. Het zal ook nimmer nog voor publiek toegankelijk zijn. Een kwestie m.b.t. de wateroverlast in het complex is hiervan de oorzaak. De kelders staan voortdurend onder water. Op de hieronder getoonde tekeningen die ik van de gidsen mocht inzien en fotograferen zijn de aardwerken rondom het complex, de funderingen en opbouw, enkele doorsneden en wat bouwkundige details te zien. Enkele onopgehelderde kwesties: zijn hier in de oorlog inderdaad enkele Duitse militairen door Nijmeegse verzetsmensen omgebracht? Zijn er plannen geweest om een fietsverbinding onder het landhoofd door te laten lopen i.p.v. over de smalle verkeersweg? Waarom wordt dit landhoofd niet in zo goed mogelijke staat gebracht en een functie toebedeeld die recht doet aan de historie van dit voor Nijmegen zeer belangrijke object? Wie het weet mag het zeggen. Al uw verhalen en herinneringen (er werd erg veel gespeeld door de Lentenaren heb ik me laten vertellen) zijn van harte welkom en zullen op deze pagina gepubliceerd worden. Heel veel dank aan het Comité Open Monumentendag, dat dit mogelijk heeft gemaakt en natuurlijk vooral de gidsen die alle bezoekers van informatie hebben voorzien. Helaas heb ik tijdens het fotograferen en flitsen vergeten de zonnekap te verwijderen...

 

01_DSC5864.jpg 02_DSC5874.jpg 03_DSC5863.jpg 04_DSC5875.jpg 05_DSC5873.jpg
06_DSC5876.jpg 07_DSC5878.jpg 08_DSC5861.jpg 09_DSC5880.jpg 10_DSC5850.jpg
11_DSC5851.jpg 12_DSC5879.jpg 13_DSC5852.jpg 14_DSC5847.jpg 15_DSC5848.jpg
16_DSC5849.jpg 17_DSC5854.jpg 18_DSC5853.jpg 19_DSC5856.jpg 20_DSC5859.jpg
21_DSC5881.jpg 22_DSC5871.jpg 23_DSC5872.jpg 24_DSC5869.jpg 25_DSC5867.jpg
26_DSC5865.jpg 27_DSC5868.jpg 28_DSC5866.jpg

terug

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: