tramrail1910
Tramrail Gemeentetram 1910
Stalen schijf gesneden uit spoorrails en daarna verchroomd.
Op de voorzijde staat GEMEENTE.TRAM.NYMEGEN.1910., achterop W.ST.BOCHUM.P.6.D.
Breedte aan de voet 10,5 cm, boven 5,5 cm, Hoogte 13,3 cm. Dikte 1 cm. Gewicht ca 3 kg.
Collectie René Martens (toegevoegd 17-10-2017)
Kunt u hierover meer vertellen? REAGEER, we zijn benieuwd naar uw verhaal.
terug
Reactiepagina
Reactie 0:

René Martens, 17-10-2017: Tramrail 1910
Reactie 1:

Redactie, 17-10-2017: W.ST.BOCHUM is voluit Westfälische Stahlwerke Bochum, de fabrikant?
Reactie 2:

René Martens, 20-10-2017: Ik denk dat het tramrail stuk een voorbeeld is geweest door Bochum staalwerken als voorbeeld bij de aanbesteding bij de gemeente Nijmegen.
Daarmee is het een uniek eenmalig stuk en geen gedenkteken.

Redactie: Kennelijk was het een succesvolle aanbesteding: in de PGNC van 15-10-1910 staat:
Onze Electrische Tram.
De Westfälische Stahlwerke te Bochum zijn belast met de vervaardiging van de rails, wissels en kruisingen ten behoeve van de Gemeentelijke Electrische Tram te Nijmegen.
Reactie 3:

Arjen W. Kuiken, 21-10-2017: Het type rails op de foto komt NIET overeen met de rails die door de G.T.N. bereden werd. In Nijmegen lagen z.g. GROEFRAILS. Deze spoorstaven hadden een 'vleugel' aan de binnenzijde van het spoor. Door deze extra vleugel kon het wegdek of de grond, waar de spoorstaaf in gelegen was, gemakkelijk buiten het spoor gehouden worden.

Redactie: Is er een afbeelding bewaard van het toegepaste profiel? Zat die 'vleugel' vast aan de rail? En hoe werd de groef schoongehouden van bv invallend grind?
Arjen: Hierbij enige uitleg over de GTN groefrails.


1951 GTN lijn 1 wagennr. 40 en 23. De groefrails zijn duidelijk te zien.


1949 GTN Railreiniger bij remise.

De rails had een zelfreinigend vermogen. Vuil werd verpulverd en uit de rails geduwd. Als de vervuiling te ernstig werd, kwam de Railreiniger in actie.
Reactie 4:

Redactie, 21-10-2017: Ook de beeldbank van het Regionaal Archief bevat mooie tramfoto's, o.a. van de aanleg van de lijnen in 1910-1911. De groeven zijn duidelijk te zien.


RAN F56570, datering: 10-12-1910


RAN F56563, datering: 27-01-1911


Oude (stoomtram)rails werd soms vervangen, zoals hier op de Rijksstraatweg in Ubbergen:


RAN F56569, datering: 25-08-1911

Maar kennelijk bleef er ook oude rails in gebruik. Zo meldt de PGNC van 30-12-1926:

Verbetering St. Annaweg.

[..] Ook is verlegging noodig van het spoor der Gemeentetram, bij welke gelegenheid de in het baanvak brug-Kastanjelaan nog oude - Vignola - rails door normale groefrails dienen te worden vervangen, opdat een behoorlijke aansluiting zal worden verkregen tusschen de rails en de door het Rijk aan te brengen kei- en klinkerbestrating.
Reactie 5:

Cor van den Hoff, 06-11-2017: Arjen heeft gelijk. De nieuwe rail met vleugel werd in het wegdek gezonken zodat er alleen maar de groef beneden het wegdek lag met gevolgen daarvan.... vraag het maar aan fietsers. De rail zoals het Bochum stuk lag boven de grond, op bielzen en wordt/werd gebruikt voor treinen.
De railreinigingswagen had ook een belangrijke taak in de winter wanneer de groef volzat met ijs. Ook gebruikt voor slijpen van verbindingen van rail.
Reactie 6:

Jan Haefkens, 29-10-2019: Als je goed kijkt naar dit stuk railschijf, zie je dat het dateert van 1910.
De elektrische tram ging pas rijden in 1911. Het afgebeelde stuk rail is vrijwel zeker afkomstig van de stoomtram en die reed hoofdzakelijk op voor die tijd normale spoorstaven, zonder groef. De naam "Gemeente Tram Nijmegen" dateert ook niet van 1911 maar van enkele jaren eerder. Er is een foto (ansichtkaart), die ook in het regionaal archief te vinden is, waarop te zien is dat de stoomtram in 1910 gebruikt maakt van een wisselverbinding met het nieuwe groefspoor voor de elektrische tram, ter hoogte van het Keizer Karelplein.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: