116 <= vorige |  index  | volgende =>
116 - ANWB plaatje


Ingezonden door Anton J. Janssen (toegevoegd 30-03-2016)
Al een paar jaar bezit ik een plaatje (formaat is 11 x 5 cm) van de ANWB dat vermoedelijk in de jaren 1920-1930 in de auto moest worden aangebracht. Het doel van het plaatje is mij onbekend. Mogelijk had het iets te maken met uit- en inklaring bij de douane als de eigenaar met de auto naar het buitenland wilde. Het plaatje zat indertijd op een De Dion Bouton automobiel die hoogstwaarschijnlijk door de firma L.A. Moll geleverd was. Moll zat toentertijd in het prachtige garage pand aan de St. Annastraat waar later vd Bosch en Jansen in zat totdat het in 1987 werd afgebroken. Deze De Dion Bouton was het eigendom van G.H.W. Braam van de Graafscheweg te Nijmegen. Was dat de aannemer? Misschien zijn er bij de familie Braam nog foto's van deze wagen en heel misschien weet nog iemand wat precies de functie van het plaatje was.
Wie weet er meer over? REAGEER, wij zijn benieuwd naar uw verhaal.
Reactiepagina
Reactie 0:

Anton Janssen, 30-03-2016: ANWB-plaatje
Reactie 1:

Rob Essers, 30-03-2016: zie www.conam.info:
"Via het Historisch Archief van de ANWB kwamen we te weten dat de aanwezigheid van een chassisplaatje bij auto’s rond 1910 op grond van het Motor- en Rijwielreglement verplicht werd gesteld. Het plaatje had de functie om zekerheid te verkrijgen over de “identiteit” van het voertuig en werd in die zin ook gebruikt door bijvoorbeeld België, wanneer men vanuit Nederland met een voertuig dat land in ging. In de Kampioen van 1914 heeft over het verplicht zijn van een chassisplaatje een artikel gestaan. Daarnaast is er in het Historisch archief een document over aanwezig."

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: