026-trammunt

<- Back | Index | Next ->

026-trammunt.jpg

Een muntje waarmee je waarschijnlijk een tramrit kon maken op de lijn St Anna. Of er toen nog geen kaartjes waren of dat het muntje voor een andere gelegenheid werd verstrekt weet misschien een van de site bezoekers?

Collectie: Theo Phoelich

Reactie 1:

Gerard Stoer, 01-09-2008: In navolging van de redelijk succesvolle stoomtramlijnen naar Neerbosch, Beek en Berg-en-Dal, wilde ook de buurtschap St. Anna een tramverbinding met Nijmegen. In 1891 werd daartoe de Sint Anna Tramweg-Maatschappij opgericht, die echter niet van de grond kwam. De cocessie werd overgenomen door de stoomtram, de Nijmeegsche Tramweg-Maatschappij, die het lijntje Molenstraat - St. Anna (Kastanjelaan) op 2 juni 1897 in gebruik nam. Omdat men zich van de rentabiliteit niet veel voorstelde reden er paardentrams als eenmanwagen, dus zonder conducteur. Bij de koetsier hing een soort collectebus met glazen ruitjes, waarin de reiziger een dubbeltje of ritpennig moest gooien. Die ritpenningen ("tokens" in het Engels) waren op bepaalde adressen te koop 50 cent voor zeven stuks. Een behoorlijke korting dus. In Nederland hebben ook de stadsbussen van Hilversum en Maastricht tokens gekend. Russische metro's gebruiken ze nog steeds, maar dan van plastic. De Nijmeegse paardentram reed tot 8 juni 1911. Toen kwam de elektrische tram.

Een ritprijs van 10 cent was kennelijk toch wat hoog gegrepen, want later werd deze verlaagd tot 5 cent. Er werden toen ook kaartjes uitgegeven, want ik bezit er een.

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: