052 « vorige |  index
Lepeltje 052 - vliegtuig

Heeft u herinneringen bij dit lepeltje? Laat het ons weten, wij zijn benieuwd naar uw verhaal.

Henk Blaauw, 05-05-2015: Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een -souvenir- theelepeltje. Dit is niets ongewoons, er zijn meer mensen die een theelepeltje hebben, maar in dit geval vind ik het toch bijzonder omdat de naam van uw stad er op staat vermeld, alsmede de afbeelding van een straaljager, type FJ-1 Fury.
Dit toestel werd in 1948 in gebruik genomen en kan dus niets met de oorlog te maken hebben.
Mijn vraag aan u is derhalve: Wat is de connectie van dit vliegtuig met uw stad?
Hopelijk kunt antwoord geven op deze "prangende" vraag; zo niet, dan is er ook nog geen man overboord, in ieder geval alvast hartelijk dank voor de te nemen moeite.
Collectie: Henk Blaauw (foto toegevoegd: 09-06-2015)
Reactie 1:

Johnny Meuleman, 05-05-2015: Dit durf ik voor een gedeelte wel aan.

North American FJ-1/2 "Fury" was een van de eerste toestellen met straalaandrijving en kwam in 1946 in produktie.
De FJ-1 "Fury" had rechte vleugels, de FJ-2 "Fury" had vleugels in een pijlopstelling.
Beide toestellen zijn alleen in de USA geleverd voor de NAVY en de Marine.

De North American F-86 "Sabre" (Kaasjager) was een door ontwikkeling van de "Fury".
De "Sabre" heeft van 1955 - 1964 gevlogen bij de Nederlandse Luchtmacht.
Dit was het eerste toestel die in duikvlucht door de geluidsbarriere ging, de piloten zelf merkten er niks van, op de grond werd dat ervaren als een luide knal vooral boven Nijmegen.
De F-86 "Sabre" werd opgevolg door de F-100 "Super Sabre" maar die heeft in Nederland nooit gevlogen.
North American had nog (veel) meer toestellen.
Je voelt hem al aankomen, ik denk dat het gaat om een serie ter promotie van North American in de hoop de F-100 hier ook te kunnen slijten.

Voor het volgende stukje heb ik hulp van anderen nodig, het betreft "Nijmegen".
Ik weet hier te weinig van maar in Nijmegen was er de "LIMOS kazerne".
Volgens mij was dat een opleiding voor de luchtmacht, maar dat mogen anderen aanvullen hier weet ik te weinig van.

Reactie 2:

Particulier, 06-05-2015: Elders in Noviomagus staat een artikeltje betr. een grote expositie van de luchtmacht in Nijmegen. Er stond toen een Sabre ik dacht in de buurt van het Quackmonument. Ik werd door de millitaren uit het publiek geplukt en behangen met alles wat een piloot in zijn cockpit aan heeft. Was wel even spannend, ik was toen 10/12 jaar.

Reactie 3:

Johnny Meuleman, 08-05-2015: Nog een stukkie dan ( voor Dhr. Blaauw ).

De LIMOS-kazerne was gevestigd aan de Groesbeekseweg te Nijmegen, van 1951 - 1995.
LIMOS = Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School.
Er heeft ook een lange tijd een Fokker S-14 "Machtrainer" als blikvanger voor het gebouw gestaan.
De Fokker S-14 was destijds de enigste trainingstoestel voor aankomende piloten, waarbij de instructeur en de piloot langs elkaar zaten.

Mocht het zo zijn dat North American via die theelepeltjes hun nieuwe product ( F-100 ) hebben willen promoten dan hebben ze dat nog heel netjes gedaan.
Uiteindelijk werd de North American F-86 "Sabre" vervangen door de Lockheed F-104 "Starfighter" die van 1962 - 1984 in Nederland gevlogen heeft.
Hierbij werd de linkerbroekzak van prins B. rijkelijk gevuld ( Lockheed-affaire ).

Wat bijna niemand weet is dat er nog een affaire speelde en die werd door Den Uyl angstvallig onder de tafel gehouden anders storte het Koninklijke kaartenhuis in elkaar.
Dat was de "Northrop-affaire", de rechterbroekzak van prins B. moest natuurlijk ook gevuld worden anders kiepte hij om.
Dat resulteerde in de Northrop F-5 "Freedom Fighter" die van 1969 - 1991 in Nederland gevlogen heeft.

Uiteindelijk werden de Lockheed F-104 en de Northrop F-5 in 1979 vervangen door de General Dynamics F-16 "Viper".
Het is wel heel bijzonder dat u een afbeelding van de FJ-1 "Fury" heeft, ik denk dat je die nergens meer ziet.
En dat "Nijmegen" op de lepel is denk ik het verhaal wat ik hierboven beschreven heb.
Voor zover ik weet werd er in Nijmegen en omstreken niet voor de vliegtuigindustrie geproduceerd of geassembleerd.

Dit was mijn uitspraak en hier moet u het mee doen ;)

Reactie 4:

Arjen W. Kuiken, 28-06-2015: Is het niet gewoon een Republic F-84 Thunderjet?
De Nederlandse Luchtmacht heeft er in het verleden 200 stuks gehad.
Er is mee gevlogen van 1951 t/m 1956.
Reactiepagina
Reactie 0:

Henk Blaauw, 09-06-2015: theelepeltje straaljager
Reactie 5:

Peter F.A. van de Noort, 21-07-2015: Op het lepeltje staat geen (bepaald niet de voor de hand liggende) FJ-1 Fury, maar inderdaad een Republic F-84G ThunderJet. Deze Thunderjet is vanaf 1951 vijf jaar lang in grote aantallen in gebruik geweest bij de Koninklijke Luchtmacht. Kenmerkende verschillen met de Fury zijn o.a. de vorm van het kielvlak en van de canopy (=cockpit). Een relatie tussen Nijmegen en de Fury is er niet; de relatie tussen Nijmegen, waar de meeste luchtmachtmilitairen werden opgeleid, en de Republic F-84 ThunderJet, een van de meest gebruikte jachtvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht, is des te groter....

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: