15-brug-zwanenveld.jpg

<- Back | Index | Next ->

15-brug-zwanenveld.jpg

In januari 1977 werd de oude spoorbrug over het Maas-Waalkanaal door een nieuwe vervangen. Redenen daarvoor waren de matige technische staat van de oude brug en het feit dat het kanaal werd verbreed. 

foto 1: Voor de laatste keer rijdt een treinstsel, een Materieel 46, over de oude brug met links op de achtergrond de flat aan het kanaal bij Neerbosch-oost.

foto 2: De oude brug

foto 3 en 4: De nieuwe spoorbrug ligt op de oever van het kanaal bij Zwanenveld klaar voor de plaatsing met behulp van een drijvende bok.

foto 5: Verbreding van het Maas-Waalkanaal, nadat de nieuwe brug is geplaatst.

Reactiepagina
Reactie 1:

Rob Essers, 18-06-2014: De tekst bij de foto's van de oude brug kan aanleiding geven tot misverstanden. Op foto 1 rijdt de trein over de oude verkeersbrug die tijdelijk dienst deed als spoorbrug. Op foto 2 is naast de oude brug ook de nieuwe verkeersbrug te zien die in 1990 de naam Graafsebrug kreeg.


1974: gezicht op de beide spoorbruggen bij het Maas-Waalkanaal, de spoorbrug rechts is in april 1975 gesloopt

De beide sporen van de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen liepen over twee verschillende spoorbruggen die naast de oude verkeersbrug lagen. Op bovenstaande foto (RAN documentnummer: F52991) uit 1974 zijn vier verschillende bruggen zichtbaar: de nieuwe verkeersbrug, de oude verkeersbrug (in gebruik als spoorbrug) en de twee oude spoorbruggen. De oude spoorbruggen zijn in 1975 gesloopt om plaats te maken voor n nieuwe spoorbrug. De oude verkeersbrug is als laatste gesloopt.

Redactie: ter aanvulling van het overzicht nog twee foto's:


1930: de bruggen over het Maas-en Waalkanaal,links de spoorbrug en rechts de verkeersbrug (RAN F53481)


1979: de Graafsebrug, links de spoorbrug, gezien in de richting van Dukenburg (RAN F17413)

Er mist dan nog een foto met de nieuwe spoorbrug naast de oude verkeersbrug.
Reactie 2:

Rob Essers, 19-06-2014:


ca 1977: de oude verkeersbrug in gebruik als spoorbrug tussen de nieuwe verkeersbrug en de nieuwe spoorbrug

Op deze luchtfoto van de Graafseweg (detail van RAN F20619) zijn de nieuwe verkeersbrug, de oude verkeersbrug (in gebruik als spoorbrug) en de nieuwe spoorbrug (nog niet in gebruik) te zien. Het vermelde jaartal 1975 is niet juist. Ik ga ervan uit dat de foto in of omstreeks 1977 is gemaakt.
Reactie 3:

Rob Essers, 19-06-2014: De luchtfoto moet gemaakt zijn in augustus of september 1977.

Op 17 juli 1977 berichtte het ANP in een radiobulletin van 22:30 uur:
"In de Nijmeegse wijk Zwanenveld is de nieuwe spoorbrug niet op zijn pijlers terecht gekomen. De bedoeling was om het 110 meter lange gevaarte dat 11-honderd ton weegt, op te vijzelen en op een ponton te rijden, om het daarna op de pijlers te zetten. Maar door een fout in de berekening kon de brug maar enkele meters worden verplaatst. Volgende week wordt waarschijnlijk ng een poging gewaagd. De brug moet een spoorverbinding gaan vormen over het Maas-Waal kanaal." (Bron: ANP)

Het ANP Nieuwsbericht van 31 juli 1977 23:55 uur luidde:
"Vandaag is een nieuwe spoorbrug geplaatst over het Maaswaal-kanaal bij Nijmegen. Een eerdere poging om het 110 meter lange gevaarte op het fundament te plaatsen, mislukte twee weken geleden door een fout in de berekening.
Voor het karwei had de uitvoerende onderneming zeer zwaar materiaal ingezet: een drijvend ponton en twee diepladers met een draagvermogen van 17-honderd ton.
De vervanging van de spoorbrug was noodzakelijk door de verbreding van het Maaswaal-kanaal. De Spoorwegen verwachten dat de nieuwe brug begin oktober in gebruik kan worden genomen." Bron: (ANP)

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: