trams

© copyright Rob Geurts, Digitale bewerking; Henk Kersten/Stichting Noviomagus.nl
 

TRAMS 1
 

Rob Geurts, oud buschauffeur uit Nijmegen, laat ons kennis maken met het openbaar vervoer in Nijmegen. Met dank aan E.J. Bouwman verzamelde hij o.a. onderstaande foto's van de trams in Nijmegen in de jaren 1910 tot 1945. De fotobijschriften zijn afkomstig van de verzamelaars/fotografen. Heeft u toevoegingen, herinneringen? Mail ons en we plaatsten het!

Informatie Trams in Nijmegen

Stoomtram Dorpsstraat Neerbosch- Hees- Schependomlaan (Dikkeboom)- Voorstadslaan- Nieuwe Marktstraat- Spoorstraat- Station-Keizer Karelplein- Oranjesingel- Hertogstraat- Hunnerpark- Ubbergseweg- Rijksstraatweg- Hotel ’t Spijker Beek:
16 maart 1889: Eerste spijker
26 juni 1889: Proefrit
30 juni 1889: Eerste rit
23 maart 1890: Wachtkamer in Hertogstraat 12 ingericht
31 december 1911: Laatste stoomtramrit Nijmegen station-Beek
31 december 1921: Laatste stoomtramrit Neerbosch-Nijmegen station

Stoomtram Hunnerpark- Mr. Franckenstraat- Berg en Dalseweg- Hotel Berg en Dal:
maart 1891: Aanleg
10 mei 1891: Eerste rit
9 of 31 december 1912: Laatste rit

Paardentram Molenstraat- Keizer Karelplein- Sint Anna:
2 juni 1897: Eerste rit
6 juni 1911: Laatste rit

Stoomtram Nijmegen station- Spoorstraat- Nieuwe Marktstraat- Weurtseweg- Druten- Wamel:
1902: Eerste rit
28 februari 1934: Laatste stoomtramrit Nijmegen-Druten

Stoomtram Nijmegen station- Dr. Jan Berendsstraat- Sint Annastraat- Venlo:
2 juni 1913: Opening
Jaren ’30: Opheffing

Elektrische tram algemeen:
18 juni 1910: Drie tramlijnen komen in handen van de gemeente
5 november 1910: Rails voor de tram komen per schip aan
december 1910: Aanleg van tramrails in de Burcht- en Sint Jorisstraat
1911: Bouw van de tramremise aan de Waalkade
8 juni 1911: Stoomtram, paardentram en elektrische tram samen op het Keizer Karelplein
1912: Aanleg goederenlijntje Waalkade- Spoorbrugstraat- Nieuwe Marktstraat- Gasfabriek
1952: Sloop zoutstrooiwagentje

Lijn 1: Kastanjelaan (Sint Anna)- Keizer Karelplein- Station- Spoorstraat- Kronenburgersingel- Lange Hezelstraat- Burchtstraat- Hunnerpark- Mr.Franckenstraat:
25 mei 1911: Eerste proefrit Sint Anna-Keizer Karelplein
7 juni 1911: Eerste elektrische tram rijdt van het Keizer Karelplein naar de Mr. Franckenstraat
22 december 1912 Spoortraject uitgebreid van de Mr. Franckenstraat naar de Huygensweg
11 oktober 1919: Aanleg van het nieuwe eindpunt Hengstdal, bij de Sint Maartenskliniek
7 juli 1952: Laatste tramrit

Lijn 2: Hunnerpark- Nieuwe Ubbergseweg- Ubbergseweg- Rijksstraatweg- Beek- Berg en Dal:
23 september 1909: Start van de bouw van de trambrug
15 januari 1913: Opening berglijn Beek-Berg en Dal
6 juli 1952: Laatste tram rijdt in de Hezelstraten
7 juli 1952: Nieuw traject van Hunnerpark- Burchtstraat- Grote Markt- Augustijnenstraat- Plein 1944- Doddendaal- Parkweg- Korenbeurs (om met remise verbonden te blijven)
20 november 1955: Laatste rit over het bergspoor

Lijn 3: Witte Poort (Neerbosch)- Hees- Schependomlaan- Oude Heselaan- Kraijenhofflaan- Voorstadslaan- Nieuwe Marktstraat- Spoorstraat- Station:
17 juni 1922: Opening
15 september 1923: Tramlijn vanuit Hees gaat niet verder dan de Korenbeurs (Kronenburgerpark)
1952: Aanleg lijn Korenbeurs- Parkweg- Doddendaal- Plein 1944
5 juni 1955: Laatste tramrit naar de Witte Poort

Lijn 5: Station- Voorstadslaan- Dikkeboomweg:
Alleen in de Tweede Wereldoorlog


1910 001

1910 002

1911 003

1911 004

1911 005

1911 006

1911 007

1911 008

1911 009

1911 010

1911 011

1911 012

1911 013

1911 014

1911 015

1911 016

1911 017

1911 018

1911 019

1911 020

1911 021

1911 022

1912 023

1912 024

1912 025

1912 026

1912 027

1912 028

1912 029

1912 030

1912 031

1912 032

1913 033

1913 034

1913 035

1913 036

1913 037

1913 038

1913 039

1913 040

1913 041

1913 042

1913 043

1914 044

1915 045

1915 046

1915 047

1915 048

1915 049

1915 050

1915 051

1915 052

1918 053

1918 054

1918 055

1918 056

1920 057

1920 058

1920 059

1920 060

1920 061

1921 062

1921 063

1921 064

1922 065

1922 066

1922 067

1922 068

1922 069

1922 070

1923 071

1923 072

1925 073

1925 074

1927 075

1930 076

1930 077

1930 078

1930 079

1930 080

1931 081

1932 082

1932 083

1932 084

1932 085

1932 086

1932 087

1934 088

1934 089

1935 090

1935 091

1935 092

1936 093

1936 094

1936 095

1936 096

1936 097

1936 098

1936 099

1936 100

1936 101

1937 102

1937 103

1937 104

1938 105

1938 106

1938 107

1938 108

1938 109

1938 110

1938 111

1938 112

1938 113

1938 114

1938 115

1938 116

1938 117

1938 118

1939 119

1940 120

1941 121

1941 122

1941 123

1942 124

1942 125

1943 126

1944 127

terug

Reactie 1:

Wim Segers, 09-11-2009: Prachtig die foto's van de diverse trams en lokaties.
Kan iemand misschien technische details vertellen, zoals rij-spanning, vermogen(pk's of Kw) van de voertuigen ? Wellicht zijn er meer belangstellenden hiernaar.

Bij voorbaat dank.

Reactie 2:

Gerard Stoer, 01-12-2009: Ik kan wel wat antwoorden geven op de vragen van Wim Segers over de Nijmeegse trams. Ten eerste moet mij van het hart dat het overzicht erg rommelig is. Het gaat uiteindelijk om drie particuliere trambedrijven en een overheidsbedrijf. Kom daar maar eens uit. Ook kloppen niet alle data. Ik noem er een paar:

Opheffing paardentram Molenstraat - St. Anna 8-6-1911.
Maas & Waal stoomtram Nijmegen - Wamel reed van 8-3-1902 tot 1-3-1934 (dus tot Wamel!).
Kolentram Waalkade - Gasfabriek 1914 - 1-9-1955(?).
Laatste rit Nijmegen - Venlo 17-9-1944 (oorlogsgeweld).
Stadslijjn 1: 4-6-1911, verlenging St. Anna 8-6-1911, verlenging Huijgensweg 1-1-1913, verlenging Hengstdal 1-10-1919. Opheffing Station - St. Anna 8-7-1952, rest 22-9-1952.
Lijn 2: Hunerpark - Beek 1-1-1912, Beek - Berg-en-Dal 1-1-1913.
Lijn 4 (heeft echt bestaan!): 15-5-1943 tot 17-9-1944.
Lijn 5: 1-8-1943 tot 14-1-1944.

En dan de vragen van Wim Segers:

Bovenleidingspanning: 800 V d.c.
Motorvermogen 2 x 60 pk (voor alle wagens)
Materieeloverzicht: Motorwagens 1 - 8, 21 - 30 Carl Weyer, Düsseldorf, 31 - 33 Linke Hofmann, Keulen-Ehrenfeld. Motorwagen 40 was de verbouwde en gemoderniseerde 24.
Bijwagens: 101 - 106 Carl Weyer Düsseldorf, 121 - 126 Allan, Rotterdam, 201 - 205 (open), ex-Amsterdamse paardentram.

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: