112-vGendenLoos.jpg

112-vGendenLoos.jpg

Weet u ons iets meer te vertellen over de hierboven getoonde foto (datum, lokatie, gebeurtenis en/of personen), reageer dan. Ook herinneringen aan hetgeen hierboven te zien is zijn natuurlijk welkom!

Dit zoekplaatje is OPGELOST, maar reageer gerust als u aanvullende informatie heeft.

Vraag:

Hier een foto van vrachtwagens met als opschrift van Gend en Loos weet iemand waar en wanneer deze foto genomen is en waar n.v. A.T.O voor staat voorop staat een bordje waar volgens mij douanevervoer op staat en wat voor een transport dit is?

Collectie: Theo Phoelich

Reactie 1:

Maichel Beerden, 11-01-2009: Waarschijnlijk stelt de foto een soort hulptransport voor naar -zoals op de auto's ook staat- Tsjecho-Slowakije. Het lijkt er op dat de foto ook in dit land is gemaakt, gezien de achtergrond.
ATO stond voor Algemene Transport Onderneming en was een bedrijf van de Nederlandse Spoorwegen dat in 1928 Van Gend & Loos volledig overnam. De naam ATO verdween later en Van Gend & Loos bleef over. 

Reactie 2:

Theo Binnendijk, 11-01-2009: In 1927 richtte de N.S. de Algemeene Transport Onderneming , de n.v. A.T.O op. In 1928 werd Van Gend & Loos overgenomen door de N.S. en werd ze een dochteronderneming van de n.v. A.T.O. Dit is te vinden in de Wikipedia, maar ook bij allerlei oude foto's van Van Gend & Loos. (Red.: zoals op de gastredactiepagina van Jan Groen)

Reactie 3:

Hans Douma, 17-01-2009: Het is een gokje maar misschien is het een transport van de Oostpriesterhulp. De foto zou dan na 1947 zijn gemaakt, toen werd de Oostpriesterhulp namelijk opgericht als reaktie op de onderdrukking van de kerk achter het ijzeren gordijn.

Reactie 4:

Piet van Berne, 17-01-2009; Deze foto van 1946, waarop een konvooi Mack vrachtwagens van ATO van Gend en Loos langs de puinhopen van het verwoeste Neurenberg trekken. Vanuit Nederland werden vanaf oktober 1945 transporten uitgevoerd naar Praag in Tsjechoslowakije. Tsjechoslowakije was na de oorlog het eerste land waarmee vanuit Nederland hechte handels- en transportrelaties werden aangeknoopt. De te leveren goederen werden door het nederlandse wegtransport verzorgd. Zij maakten o.a. gebruik van voormalig amerikaans militair transportmaterieel zoals met name deze Mack vrachtwagens. Zij kregen dan een civiele aanpassing en een vaak nieuwe aanhangwagen. De transporten werden uitgevoerd door zowel ATO van Gend en Loos als vele andere particuliere beroepsvervoerders. Hieronder waren ook Nijmeegse Transportondernemers, zoals met name transport- en verhuisbedrijf Verkroost. Met name Thijm Verkroost heeft persoonlijk deze transporten uitgevoerd. Hij kon daar smaakvol over verhalen, wat hij dan ook veelvuldig heeft gedaan, hetgeen nog steeds in mijn geheugen staat gegrift.

Reactie 5:

Arjen W. Kuiken, 18-01-2009: Toevoeging aan de vorige reacties: Het transport bevindt zich hier op weg naar Tsjecho-Slowakije, hoogstwaarschijnlijk in een zuid Duitse stad, gezien de oorlogsschade die op de achtergrond te zien is. Na de Tweede Wereldoorlog organiseerde de ATO vrachtverkeer naar Praag en vervoerde in 1946 Nederlandse zakenlieden naar Praag om nieuwe handelsbetrekkingen aan te knopen. In 1947 kreeg ATO soortgelijke opdrachten om ritten te verzorgen naar Leipzig. Ondanks hevige sneeuwval wist ATO ook dit te volbrengen.
We kunnen nog iets meer zeggen over de foto. Het nummerbord laat een L zien. Dat stond voor de provincie Utrecht. Verder zien we op de voorruit van de eerste vrachtwagen staan: LM 26. In tegenstelling tot de meeste bedrijven gebruikte de ATO ook letters in de nummering van haar wagenpark. Het voorvoegsel L stond voor Lastwagen. De ATO streefde ook naar enige vorm van standaardisatie in zijn materiaal. De voorkeur ging uit naar Mercedes-Benz. Vandaar de M in de aanduiding. Andere chassis-merken waren CitroŽn, Chevrolet, Minerva, Saurer en Ford.

Reactie 6:

Joop de Kuyer, 12-03-2011: A.T.O. betekent Algemene Transport Onderneming. In deze auto werd vis vervoerd naar Tsjecho-Slowakije werd mij verteld door mijn vader P. de Kuijer uit Utrecht. Hij heeft in zo'n convooi meegereden en was chauffeur bij Van Gend en Loos en later I.T. Holland. Hij is helaas al overleden.

Reactie 7:

Oswald Stapper, 03-04-2011: Ik weet bijna zeker dat deze Mackís suiker vervoerden voor de Centrale Suiker Maatschappij. Want de Marbe Ė Gelco die vervoerde ook suiker naar Czechoslovakia. En aangezien ik daar ook gewerkt heb ik deze verhalen vaak gehoord. Een van de chauffeurs was Gerrit Lozekoot uit Lent later chauffeur bij de Nyma op de bus.

Reactie 8:

P. van Kuik, 23-09-2014: de geplaatste foto heeft jarenlang in mijn ouderlijk huis gehangen als schilderijtje. Mijn vader was chauffeur bij de ato, en heb heel lang op praag gereden. Hij woonde in Utrecht. Wij hebben altijd gedacht dat dit zijn truck was en dat de man met de tas mijn vader was. Dit is nu in mijn bezit. vriendelijke groeten p v kuik
Reactie 9:

Ronald Haaring, 22-01-2015: Mijn vader Gerrit Haaring heeft ook op Praag gereden, met een Mack. Is daar ergens nog meer van te vinden? Vast bedankt.

Het enige wat mij bij is gebleven is dat er in de dorpjes in Duitsland nog weleens een dakgootje sneuvelde als de colonne voor bij kwam.
Ook verhalen van het Tatra gebergte zijn nog wel blijven hangen, met sneeuw mist en ijzel. Waarbij men op de treeplank stond om de witte streep te zien, aan de kant van de weg. Je moet je voorstellen dat het heel langzaam ging naar boven, volgens mij met handgas, arm door het raam en sturen, en gelijk kijken of het goed ging, staande op de treeplank. Extreme situaties, bij mistig en slecht weer. Voor het geval dat het mis ging, kon je er nog afspringen.
Reactie 10:

Annie Monster, 26-11-2017: Dit bord hangt bij ons thuis. Het betreft de opening van de lijn Nederland - Czechoslavakia. Mijn vader heeft hier op gereden tm begin 1948.

Reactie 11:

Wim Hoekwater, 10-11-2018: In de eerste twee weken van mei 1945 voerden chauffeurs van Van Gend & Loos voedseltransporten uit met ca. 200 stuks door het 1ste Canadese leger beschikbaar gestelde Dodge 3-tonners. De transporten vonden plaatsen tussen De Nude bij Rhenen en o.a. de Groenteveiling aan de Croeselaan in Utrecht. Alle informatie / foto's / verhalen uit overlevering, etc zijn welkom.
De transporten waren onderdeel van "Operation Faust" waarnaar ik onderzoek doe.
Reactie 12:

Bram Bosch, 03-01-2020: reactie op het verhaal van P. van Kuik. Als kleine jongen, was de ATO garage nabij het centraal station utrecht moreelsepark of moreelselaan, tegenover hagenau garage en bus bedrijf. Later was ik in dienst van dieselcentrum, aan de Vleutensevaart waar toen een mack van donselaar transport vleutenseweg gerepareerd werd met als chauffeur Kuik, was voorheen in dienst van de ato wat ik me kan herinneren. Piet was een lange schrale man. Oosterpriesterhulp liet in die perioden bij diesel centrum die aoto repareren, dit is wat ik me nog weet.
Reactie 13:

Gerard van Leusden, 04-09-2020: Bij het transport in oktober 1945 was mijn vader Gert van Leusden een van de chauffeurs. De heer van Kuik was een vriend van hem en woonde in Utrecht in de van Riebeekstraat, als kind ben ik daar veel op visite geweest. Ook Piet de Kuijer was een vriend van hem, die woonde in de van Diemenstraat te Utrecht, ook daar veel op visite geweest.

Maar wat was nou een van de goederensoorten van het transport? Chocola. Wat smokkelden de heren mee terug naar Nederland? Boordenknoopjes, kristal, van glas gemaakte kerstboomverlichting, mijn oudere broer is nog in bezit van deze verlichting. Waarin smokkelden zij dat? In een van de brandstof tanks. Wat smokkelden zij naar Tsjechoslowakije? Nylons.

De heer van Kuik werkte later bij Dieselcentrum van een familie van Seumeren zoon, Raphael.
De Kuijer reed omstreeks 1950/52 op een truck met oplegger stenen.
Zomers met toen ook al warme zomers gingen een aantal families in de oplegger naar de Viaanse brug te Vreeswijk, zondags na de kerk om in de Lek te zwemmen.
Mijn vader is na de ATO periode als chauffeur gaan werken bij de VUIJ, ook een familie van Seumeren bedrijf. Omstreeks 1962 werd mijn vader gevraagd door Jan van Seumeren (een zoon van de VUIJ eigenaar) om een tweedehands kraanwagen ergens op te gaan halen want hij begon een kraanbedrijf, het latere MAMMOET!

Wat betreft de MACK van van Donselaar, die firma bracht vlees naar het betreffende land. Ook toen viel er wel eens wat van de vrachtwagen en dat belandde in een jutezak bij ons thuis. Mijn moeder weckte dat vlees en zo kwamen wij de winter door. In de tijd van de heer van Kuik chauffeur bij van Donselaar woonde hij in de Cremerstraat in Utrecht en keek uit op het spoor. De heer van Donselaar had in de Krugerstraat 13 in Utrecht een pakhuis in bezit. Wij woonden op nr 13 bis A. De heer van Donselaar had mijn vader sleutelbewaarder van het pakhuis gemaakt, makkelijk bij onverwachte zendingen zoals bandstaal uit Belgie.
Ook de heer van Donselaar heb ik als kind bij ons thuis vele malen ontmoet.
De MACK werd wel eens voor het pakhuis geparkeerd in afwachting van een transport.

Nog een aanvulling op de route naar Tsjecho-Slowakije.
Mijn vader en de de twee personen die ik hiervoor genoemd heb vertelden dat zij via Wenen reden.
Op een moment konden zij niet verder door hevige sneeuwval en moesten toch ergens slapen. Dat werd het Weense opera theater waar zij op het toneel mochten slapen. Uit balorigheid gaven zij een zgn voorstelling. Wat was het lied? Ik hou van Holland, op mijn vaders verjaardag waar beide heren vele jaren bij aanwezig waren moest dat lied uiteraard gezongen worden. Als kind en volwassene nu ken ik de tekst nog uit mijn hoofd.
Reactie 14:

Johnny Meuleman, 04-09-2020: Mijn opa "Moet je horen" (altijd chauffeur geweest en in de jaren "80 overleden) vertelde ooit tegen mij dat hij vlak na de oorlog met een "Diamond" zonder stuurbekrachtiging naar Chzecho-Slowakije is geweest.
Hoe vaak, voor wie en wanneer dat zal hij best wel verteld hebben maar ik was nog maar een kind dus dat weet ik niet meer.
Wat ik nog wel weet dat hij bij "te Winkel & Oomes" reed en later bij "ten Thije".
Reactie 15:

Joop de Kuijer, 15-12-2020: Even bij reactie 13. Piet de Kuijer was de chauffeur van deze ritten. Zijn broer Jo de Kuijer was de man van de stenenauto, en die woonde in de van Diemenstraat.
Wij gingen zwemmen in de Lek met de familie, dat klopt. Chauffeur Kuik was ook bekend. De zoon van Piet ging later ook werken bij Raph. van Seumeren. Ik ben ook in bezit van enige foto's en een plaat met de auto's erop die aan de kop van deze mail staan.
En dan noch even het A T O lied: "want iedere A T O chauffeur heeft een sonnig humeur"(????) etc.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: