1506

< vorige | index | volgende >

Foto 1506- Crosly truck met busoplegger voor Oostpriesterhulp jaren 50

Mijn schoonvader Bart Loermans reed de Oost Priesterhulp wagen, naar verschillende kerken in en rond Nijmegen. Daarin werden dan Kerkdiensten opgedragen en tevens inzamelingen gehouden voor het Oosten. De auto stond meestal gestald op het terrein van de Nijmeegse veiling in de Marialaan.

Ingezonden door Frans van Laanen (geplaatst 20-12-2015)

a
b
c
d
Reactiepagina
Reactie 0:

Frans van Laanen, 20-12-2015: Foto's Crosly met busoplegger voor Oostpriesterhulp
Reactie 1:

Polman-Jongman, 21-12-2015: De Crosley-Trekker met oplegger heeft een voor mij onbekend kenteken. Het lijkt mij geen Nederlands kenteken. Weet iemand hier iets van? Overigens, gebruikte NS niet soortgelijke bussen vlak na de oorlog ?
Reactie 2:

Hennie van Wees, 21-12-2015: Het is een Duits kenteken op de Crossley, uit de Hochtaunuskreis (Hessen). Dat is mede te zien aan de deelstaat sticker die op de nummerplaat zit.
Reactie 3:

Sven Sterken, 26-06-2016: goeiedag,
ik werk momenteel aan een studie over de kapelwagen-acties van Oostpriesterhulp. Ik kan alle info mbt deze voertuigen (beelden, details, anecdotes, ...) gebruiken. Contacteert u mij aub op sven.sterken [at] kuleuven.be - alvast dank !

PS: de NS gebruikte deze trailers inderdaad voor personenvervoer net na WO II, in afwachting van de heropbouw van de spoorinfrastructuur. Ze werden naderhand voor een prikje gekocht door Oostpriesterhulp. Er is blijkbaar nog een authentiek exemplaar over dat zich momenteel in Berlijn bevindt.
Reactie 4:

Jacques Janssen, 27-06-2016: Ik vroeg een vriend over het onderwerp Crosleybus:
Deze bus reed toch het laatst bij de nbm? Ik ben toen ik een jaar of 6 was met deze bus van Arnhem naar Renkum geweest. Een tante opzoeken die daar in het ziekenhuis lag.

Zijn antwoord: De Crossley opleggerbussen hebben direct na de oorlog in dienst van NS gereden. Dus ook, en voornamelijk bij de NBM. De NBM was uiteindelijk een NS dochter. Midden jaren vijftig zijn deze noodbussen bij NS afgevoerd en een deel is verkocht aan de stichting Oostpriesterhulp. In die hoedanigheid zijn deze opleggerbussen tot eind jaren vijftig ingezet. Dus jouw herinnering klopt precies. Het verhaal van het Duitse kenteken klopt niet. In de vroege jaren 50 bestond het huidige type kentekenplaat in Duitsland nog niet eens. Bovendien waren de Duitse kentekenplaten toen nog zwart met witte letters. Het kenteken op de bus is hoogstwaarschijnlijk een handelsplaat en wel degelijk Nederlands.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: