1421

< vorige | index | volgende >

Foto ON1421-schilders bij Heijnen-Mattousch op het Kelfkensbosch tussen 1938-1944? Van links naar rechts:
1: 2: 3: B.P. Sünnen4: A.H.H. Heijnen

Ik zou graag weten waar deze foto gemaakt is.
De man met een voet op de ladder is mijn vader B.P. Sünnen
Met vriendelijke groet, Hans Sünnen

Ingezonden door Hans Sünnen (geplaatst 18-04-2015)

Reactie 0:

Hans Sünnen, 18-04-2015: Foto Oranjegarage WAAR?
Reactie 1:

Ruud van Lierop, 18-04-2015: Er bestaat nog steeds een Oranjegarage in Nijmegen namelijk Oranjegarage van der Peijl. Zij bestaan sinds 1935 en zijn gestart aan de Oranjesingel. Misschien is het dit bedrijf.
In een oude telefoongids kwam ik onderstaande gegevens tegen:
24402 Oranje-garage Chr. v.d. Peyl, taxi en huurauto's, Driehuizerweg 42.
Ik denk dat de vraag van Hans hiermee beantwoord is hoewel het huisnummer waar de mensen voor staan 33 is.
Reactie 2:

Rob Essers, 18-04-2015: De Oranje-Garage is op 9 juli 1938 geopend. Het adres Kelfkensbosch 24a is op 19 september 1938 gewijzigd in Kelfkensbosch 32. De panden op de foto zijn in september 1944 verwoest.


advertentie in De Gelderlander van 5 nov 1938


Briefhoofd gebruikt in 1943

In het Regionaal Archief Nijmegen heb ik één foto kunnen vinden waar dezelfde panden op de achtergrond te zien zijn. De datering 1930 is mogelijk niet juist.


vooroorlogse gevelwand op Kelfkensbos waar nu museum het Valkhof staat, detail van RAN F17700. Datering: 1930 1938 of later

Redactie: De locatie moet wel kloppen, gezien het adres, maar er is niet veel herkenbaars te zien. Staan de garage (en het 'BUREAU' waar Hans eigenlijk naar vroeg) een beetje verscholen achter de bomen?

Rob: Op het adres Kelfkensbosch 25 zat het Centraal Woningbureau van makelaar en belastingadviseur van A.H. Heijen-Matousch; zie adresboek 1932.

In het adresboek van 1934 is sprake van een kantoor op nummer 24, een garage op nummer 24a en A.H. Heijen op nummer 26. Het bureau kreeg na de hernummering in 1938 huisnummer 33. Op bijgevoegde archieffoto heb ik het oude huisnummer aangegeven.

De garage met nummer 24a is in of omstreeks 1932 gebouwd tussen nummer 24 en nummer 25. De archieffoto is van voor die tijd.

In de advertentie over de (her)opening van de ORANJE-GARAGE in De Gelderlander van 8 juli 1938 staat het huisnummer 24 vermeld:

Reactie 3:

Mario Heijmans, 18-04-2015: Hallo Hans Sunnen, volgens telefoon nummer 24402 is het adres in 1948 Driehuizerweg 42. Oranjegarage was een taxi onderneming.
Reactie 4:

Rene Klomp, 19-04-2015: Op nummer 33 zat het Centraal Woning Bureau. De letters 'reau' zijn nog net te lezen.
De foto zal omstreeks 1940 zijn genomen. In ieder geval ergens tussen 1938 en 1944; dit ivm het adres waarop de garage is gevestigd, het 5-cijferig telefoonnummer en het oorlogsgeweld.

Opvallend is dat de naam 'Oranje Garage' in 1943 op een briefhoofd gebruikt wordt. Ik zou denken dat de Duitsers die naam niet getolereerd zouden hebben.
Reactie 5:

Hans Sünnen, 19-04-2015: Bedankt voor de oplossingen. Ik kan nu verder met de familiekroniek.
Reactie 6:

Rene Klomp, 30-04-2015: Ik had destijds nog deze foto uit 1925 van het Kelfkensbosch gevonden in het beeldarchief van Nijmegen. Hierop zijn de panden vrij goed te herkennen:


Bron: beeldbank RAN detail van F17569. Datering: 1925

Reactie 7:

Rene Klomp, 01-05-2015: Het viel mij wel op dat het 2e pand van rechts (het min of meer witte pand) op de foto uit 1925 anders lijkt dan op de andere foto's. Het lijkt hoger en daardoor loopt het dak anders. Het betreft dan waarschijnlijk het pand Kelfkensbosch 31 (vanaf 1938).
Wie weet wat er gebeurd is?
Reactie 8:

Rob Essers, 02-05-2015: In 1930 stond het oude pand er nog; zie archieffoto F17571. Op archieffoto F17815 heeft "Het Melkhuis", annex lunchroom, plaatsgemaakt voor het kantoor van de Geldersche Tramwegen. Deze foto kan echter niet in 1935 gemaakt zijn.

beeldbank RAN F17571. Datering: 1930?

detail van RAN F17815. Datering: 1935 1938 of later

Het kantoor van de Geldersche Tramwegen werd met ingang van 1 februari 1938 verplaatst naar Kelfkensbosch 23:


Bron: De Gelderlander, 31 januari 1938

Het adres werd op 19 september 1938 gewijzigd in Kelfkensbosch 31.

Ik ga ervan uit dat de Geldersche Tramwegen in 1937 opdracht hebben gegeven tot vervangende nieuwbouw op de plaats van het 'witte' pand.
Reactie 9:

Rene Klomp, 02-05-2015: Nog even de foto's op een rijtje aangevuld met een foto uit 1944 die ook elders op de site te vinden is. Op de foto uit 1925 is duidelijk de Melkerij Lent van Wildenbeest te zien, de letters op de panden zijn nog redelijk goed te lezen. Het witte pand (met de letters 'Melkerij Lent' erop) is op latere foto's verdwenen. Kennelijk is het tussen 1925 en 1930 vervangen door een ander pand, met een andere functie. Later zit daar ook de Geldersche Tramwegen zoals op de foto uit 1944 duidelijk te zien is. Een mooi detail op die foto is ook nog eens het uithangbord van Esso (gespiegeld in de inzet) dat we ook op de originele foto van de Oranjegarage kunnen zien. Vergelijk ook het schuine dak rechts op de originele foto. Dit is ook duidelijk te zien in de foto's uit 1930 en 1944. Wie weet er meer van het pand van de Melkerij Lent en het vervangen door een pand met een meer garage-achtige functie?

Op de foto uit 1944 is op het pand links van de Oranjegarage op de zijgevel nog het begin te lezen van de tekst "Heijnen Mattousch". Deze makelaar zat inderdaad op het Kelfkensbosch 25 (Centraal Woningbureau), het latere nummer 33.
Reactie 10:

Rob Essers, 03-05-2015: Foto RAN F17700 (reactie 9, linksonder) is niet in 1930, maar op z'n vroegst in de loop van 1938 gemaakt. Op de gevel van het hoekpand staat Geldersche Tramwegen en er zit blad aan de bomen.

Ook foto RAN F17571 stamt vermoedelijk niet uit 1930. De Lunchroom "Kelfkensbosch" ben ik alleen in het adresboek van 1934 tegengekomen. In oktober 1933 vroeg E.CH.M. Schlosmacher "Verlof B" (Drankwet) voor het perceel Kelfkensbosch 23 (De Gelderlander, 19 oktober 1933). Schlosmacher vertrok in 1937 naar Eindhoven (De Gelderlander, 3 april 1937).

Interessant in dit verband is ook foto RAN GN2174 uit 1890:


Bron: detail van beeldbank RAN GN2174. Datering: 1890

Hierop is het oorspronkelijke 'witte' pand in z'n geheel afgebeeld. Het rechterdeel maakte in 1899 plaats voor melksalon "Het Melkhuis" van B.J. Wildenbeest. "Het Melkhuis" was ontworpen door Oscar Leeuw. Het linkerdeel is pas 38 jaar later geamoveerd.
Reactie 11:

Monique Teunissen, 22-07-2016: Ik ben kleinkind van Familie Heijnen-Mattousch, centraal woningbureau.
Het betreft Alexander Hubertus Heijnen echtgenoot van Mattousch, beiden eigenaar van het Centraal Woningbureau op Kelfkensbosch 25. In de familie beschikken we nog over meer foto's van dit pand en de garage. In het huidige museum is nog het tuinhekje te zien.
Met vriendelijke groet,
Monique Teunissen (kunsthistoricus)
Reactie 12:

Hennie Heijnen, 05-06-2017: Op foto 1421 wordt onderhoud gepleegd aan het pand van Heijnen-Mattousch op Kelfkensbosch. De man in gewoon pak is mijn opa, de heer Heijnen dus, makelaar.
Reactie 13:

Johnny Meuleman, 05-06-2017: Misschien interessant, hierbij een foto die mogelijk vanuit diezelfde garage is genomen na de granaatinslagen over het Kelfkensbos heen.

Reactie 14:

Frans B. Tromp, 10-07-2017: Toevoeging op de vorige reactie.
Dit is de gevel met het Christusbeeld boven de voordeur van het klooster van de Broeders aan het Kelfkensbos en de restanten van de panden daarnaast tot aan de hoek van de Hertogstraat na de brandstichting door de moffen en de hitlerjugend in sept.1944. (18-19 sept.)
Reactie 15:

Rob Heijnen, 24-02-2019: Op onder meer foto F17569 is tussen twee huizen een muurtje te zien. In 1933 heeft mijn opa Alexander Hubertus Heijnen naast zijn woning een garage laten bouwen. Mijn tante Trees Horn-Heijnen heeft op 25 november 1932 de eerste steen gelegd voor de bouw van die garage. Deze steen heeft mijn oom Emile Heijnen, zoon van A.H. Heijnen en M. Heijnen-Mattousch, in 1944 na de verwoesting uit de puinhopen (zie foto 1944) gehaald. Deze steen (35 x 19 cm) is in mijn bezit.

Reactie 16:

Jose van der Peijl, 23-06-2020: Oranje Garage is van mijn opa geweest. Na de oorlog zijn ze verder gegaan op de Professor Schrijnenstraat. Mijn vader heeft later een pand laten bouwen op de Heyendaalseweg naast de Bowlingbaan. En omstreeks 1974 is hij weer terug gegaan naar de professor Schrijnenstraat waar mijn broer de garage nog steeds voortzet. De naam Oranje Garage komt van de Oranjesingel.

Redactie: Waarom werd het taxibedrijf eigenlijk een 'garage' genoemd?
Jose: Ik heb geen idee, mijn vader heeft het altijd gehad over het taxibedrijf en toen mijn opa ziek werd begon hij naast het tankstation ook met lampjes ed te verkopen en zo is voor mijn vader het garage bedrijf begonnen. Helaas kan ik het niet meer navragen aangezien mijn vader in januari overleden is.
Reactie 17:

Rob Essers, 25-06-2020: @Jose van der Peijl (reactie 16) - Het verband tussen de naam Oranje Garage en de Oranjesingel is mij niet duidelijk. De Oranjesingel is op 23 april 1881 genoemd naar het voormalige Oranje Bolwerk. Een relatie tussen de naam van de garage en het huis Oranje-Nassau ligt meer voor de hand.

Uit een tweetal advertenties in De Gelderlander van 1 juni 1935 blijkt dat GARAGE POOS, Prins Hendrikstraat 36, is overgenomen door de Firma v.d. Peijl-Luijben. De ORANJE-GARAGE voorheen H.W. Poos, werd op 1 juni 1935 geopend op het adres Prins Hendrikstraat 36a. Na de hernummering in of omstreeks 1936 had de garage huisnummer 24. De Prins Hendrikstraat begint weliswaar bij de Oranjesingel, maar het pand met de huisnummers 22-24 lag bijna aan het einde van de straat (derde huis van de hoek Waldeck Pyrmontsingel). In het adresboek van 1936 staat: "Peijl C. Q. A. v. d., garagehouder, Prins Hendrikstraat 22."

De PGNC 13 maart 1937 meldde dat de rechtbank te Arnhem het faillissement heeft uitgesproken van "C. Q. A. VAN DER PEIJL. garagehouder, handelende onder den naam „Oranje Garage”, Nijmegen, Prins Hendrikstraat 22–24. R.c. mr. H. R. de Zaayer, Cur. G. W. C. Bijvoet, Nijmegen."
In het adresboek van 1938 staat: "Peijl C. Q. A. v. d., garagehouder, Daalscheweg 257."

In reactie 2 staat een de advertentie over de (her)opening van de ORANJE-GARAGE in De Gelderlander van 8 juli 1938 waarin melding gemaakt wordt van de verplaatsing van DAALSCHEWEG naar Kelfkensbosch 24 (vanaf 19 september 1938: Kelfkensbosch 32).
Reactie 18:

Marco van Empel, 20-07-2020: Citaat van de garage zelf:
In 1935 heeft het familiebedrijf Van der Peijl in Nijmegen voor het eerst zijn deuren geopend. Destijds was het een taxibedrijf wat gevestigd was aan de Oranjesingel te Nijmegen, vandaar de naam ‘Oranjegarage’. Het bedrijf werd toen nog gerund door Christianus van der Peijl.
(https://www.oranjegaragevanderpeijl.nl/historie_volvo_nijmegen_garage_van_der_peijl)
Daar komt de naam dus vandaan. Aldus de garage eigenaar...

Redactie: het is goed mogelijk dat de eigenaar dit weet uit mondelinge overlevering, alleen... zoals Rob Essers aangaf zat de garage niet aan de Oranjesingel maar in een zijstraat ervan.
Reactie 19:

Rob Essers, 28-07-2020: @Marco van Empel (reactie 18) - De garage in de Prins Hendrikstraat was gevestigd in een van de panden die Petrus Johannes Poos (Velp NB 24 april 1854 – Nijmegen 30 september 1911) in 1910 Waldeck Pyrmontsingel en Prins Hendrikstraat had laten bouwen.

Stalhouderij Poos & Zn.
Op archieffoto F15998 is de situatie kort na de oplevering te zien. De Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant van 7 mei 1911 meldde bij de voltooiing het complex onder meer:
In een dier perceelen, nl. Prins Hendrikstraat no. 42, is ondergebracht de bekende stalhouderij van de firma P. J. Poos en Zoon, welke tot op heden gevestigd was in de Houtstraat no. 40. De nieuwe stalhouderij is uit ruime beurs gebouwd, flink van afmetingen en voldoet in alle opzichten aan de eischen welke het moderne leven ook op dit gebied stelt. De hoofdingang aan de Prins Hendrikstraat correspondeert op het hoofdkoetshuis, waar wij bij ons bezoek op hedenmorgen een keur van de meest uiteenloopende vehikels aanschouwden, o.a. de tegenwoordig zoo gaarne gebruikte rijtuigen op gummibanden. Achter deze lokaliteit ligt een tweede koetshuis, waar de grootere voertuigen, Jan Pleiziers etc. geplaatst zijn. Over een ruime binnenplaats, door een groote poort toegang gevende tot den Waldeck Pyrmontsingel, komt men in den paardenstal, welke eveneens keurig is ingericht. Onmiddellijk hieraan grenst de koetsierskamer voor den nachtdienst.

De verschillende panden hadden aanvankelijk de adressen Prins Hendrikstraat 36, 38, 40 en 42 en Waldeck Pyrmontsingel 2-4. In het adresboek van 1922 staat voor het eerst "36a Garage." Blijkbaar is de benedenverdieping van nummer 36 in of omstreeks 1920 verbouwd. In 1925 volgde een ingrijpende verandering nadat de gemeenteraad akkoord gegaan was met de wijziging van de verkoopvoorwaarden uit 1910. Johannes Poos (Nijmegen 14 maart 1883 – Nijmegen 7 juni 1927) werd toegestaan "het op dat terrein gesticht koetshuis met twee bovenwoningen zoodanig te veranderen, dat daarvoor in de plaats komen één Winkelhuis met bovenwoning en één café met bovenwoning" (raadsbesluit d.d. 17 juni 1925).
Het resultaat van de verbouwing is te zien op foto F15997 van CAFÉ-RESTAURANT „ROYAL”, Prins Hendrikstraat 42 (telefoon 412), dat op 3 oktober 1925 werd geopend. Bij de stalhouderij, Waldeck Pyrmontsingel 4, waren ook auto's te huur. Prins Hendrikstraat 36, 36a, 38 en 40 staan niet op de archieffoto. In de nieuwe winkel met huisnummer 40 was een filiaal gevestigd van de Firma Gebr. Schönberger, later P.C. Schönberger (telefoon 2859). Petrus Christianus Schönberger (Nijmegen 4 juli 1877 – Nijmegen 30 maart 1940) was de schoonvader van werktuigkundige Carl Julius Kijber. In enkele advertenties uit 1930 staat "KYBER, Prins Hendrikstraat 36a" (telefoon 2859). Mogelijk was Prins Hendrikstraat 36a in gebruik bij nummer 40. Het echtpaar Kijber-Schönberger vertrok in september 1930 naar Nederlandsch-Indië.

GARAGE POOS
In 1933 opende Hendrikus Wilhelmus Poos (Nijmegen 21 april 1886 – Nijmegen 30 november 1946) een garage op het adres Prins Hendrikstraat 36-36a. In de Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant van 12 augustus 1933 stond:
GARAGE EN VERHUUR-INRICHTING POOS
Aan de Prins Hendrikstraat no. 36 is geopend de Garage Poos, die zich tevens toelegt op luxe autoverhuur voor stadsverkeer en binnen- en buitenlandsche reizen. De heer Poos, reeds jaren in dit bedrijf werkzaam en voor velen zeker geen onbekende, beschikt over keurig, nieuw materiaal en zal dan ook zijn cliëntčle wel vinden. Een bijzonderheid is nog, dat de passagiers, die met Garage Poos rijden, tegen ongevallen verzekerd zijn.

Garage Poos had telefoonnummer 444. Poos-Tax had telefoonnummer 412. De relatie met dit taxibedijf van de Wed. Joh. Poos-Angenent & Zn. is onduidelijk. Elisabetha Wilhelmina Angenent (Wageningen 9 november 1881 – Nijmegen 3 december 1949) was de moeder van Johannes Petrus Gosuinus Poos (Nijmegen 11 december 1909– Nijmegen 30 mei 1981), die eind 1939 met Garage POOS-TAX, (telefoon 20412) naar Prins Hendrikstraat 22-24 verhuisde.

ORANJE-GARAGE
Vanaf 1 juni 1935 was de garage van de de Firma v.d. Peijl-Luijben gevestigd op het adres Prins Hendrikstraat 36-36a. De huisnummers werden later dat jaar gewijzigd. Carolus Theodorus Petrus Luijben (Tilburg 27 februari 1901 – Nijmegen 31 juli 1965) vestigde zich begin juni 1935 met zijn gezin vanuit Asten op het adres Prins Hendrikstraat 36 Nijmegen. Eind maart 1936 verhuisde hij van het adres Bloemerstraat 55b Nijmegen naar Arnhem. Het faillissement van Christianus Quirinus Antonius van der Peijl (Terheijden 25 oktober 1906 – Nijmegen 25 maart 1967) op 11 maart 1937 betekende het einde van de Oranje-Garage op het adres Prins Hendrikstraat 22-24.

GARAGE PRINS HENDRIK
In augustus 1937 opende de Firma Groot en Poos op het adres Prins Hendrikstraat 22-24 een garage met de toepasselijke naam Prins Hendrik Garage. De garage van Gerardus Groot (geb. Enkhuizen 3 november 1885) was eerder gevestigd aan de Nijmeegschebaan 60 tegenover de Nebo (telefoon 1780). In oktober 1938 begint Garage Groot elders in Nijmegen opnieuw. Uit een advertentie in de De Gelderlander van 1 december 1939 blijkt dat Garage PRINS HENDRIK - Tel. 21780 door Joh. P. G. Poos is overgenomen en Garage POOS-TAX - Telefoon 201412 is verplaatst naar de Prins Hendrikstraat.

toeval?
De naam Garage „Prins Hendrik”, Hugo de Grootstraat 23, stond al in een advertentie in De Gelderlander van 8 juli 1927. Koopman en garagehouder Antonius Petrus de Kok (Nijmegen 21 mei 1881 – Nijmegen 4 januari 1956) werd op 12 juli 1928 failliet verklaard. In of omstreeks 1936 verhuisde hij naar het adres Daalscheweg 257. In de periode 1937-1938 woonde C.Q.A. van der Peijl in hetzelfde pand en was de Oranje-Garage op dit adres gevestigd; zie woningkaart 1920-1946.
Reactie 20:

Rob Essers, 20-11-2023: @Reactie 10 - "Het Melkhuis" was ontworpen door Oscar Leeuw. Het werd genoemd in 'Quelques Artistes' Hollandais, L'Art Décoratif, 2 (1900), nr. 2 (juni), pp. 115-124. Daarbij staan drie foto's over de 'Laiterie ŕ Nimčgue':

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.