16

<- Back | Index | Next ->

16.JPG

Verwoestingen tussen Bloemer- en Regulierstraat:

Deze foto is genomen vanaf een huis aan de Bloemerstraat. Links vooraan een van de weinige vooroorlogse huizen die nu nog in deze straat te vinden zijn. Verder kijkt u op de achterzijde van de huizen aan de Regulierstraat. Aan de horizon ziet u van links naar rechts een boog van de spoorbrug, de ru´ne van de in 1882 gebouwde Sint-Franciscuskerk aan de Doddendaal en de schoorstenen van de gasfabriek elektriciteitscentrale aan de Oude Haven. Deze fabriek werd rond 1970 afgebroken.

Devastations between Bloemerstraat and Regulierstraat:

This photograph was taken from a house in the Bloemerstraat. To the left in front you can see one of the few pre-war houses which can still be found in this street now. Apart from this, you are looking at the rear of the houses in the Regulierstraat. On the horizon you can see, from left to right, one of the arches of the railway bridge, the ruins of the St. Franciscus Church in the Doddendaal, which was built in 1882, and the chimneys of the gas factory electric powerstation in the Oude Haven (Old Harbour). This factory was demolished around 1970.

Reactie 1:

Cor van den Hoff, 02-08-2016: Het laatste gedeelte van de beschrijving noemt de schoorstenen aan de horizon als behorende tot de gasfabriek maar mijn inziens zijn dat de schoorstenen van de oude electrische centrale aan de Waalkade. De gasfabriek was dichtbij het treinstation in een kuil met grote gasketels.. Het kolentreintje reed van de Waalkade (Oude Haven) naar de gasfabriek.

The last part of the description calls the chimneys on the horison as belonging to the gasfactory (gasworks) but in my opinion these are the chimneys of the old Electric powerstation on the Waalkade. The gasworks were much closer to the railwaystation in a hollow part of the ground with huge storage gastanks. A small single unit coal train rode back and forth between the gasworks and the Waalkade.
Reactie 2:

Jan Haefkens, 15-03-2020: Dat treintje, Cor, was in feite een pikzwart trammetje. Via een silo die
aan de Waalkade stond opgesteld (direct daarnaast lag de tramremise) werd dit trammetje aan de bovenkant gevuld met kolen. De kolen werden, vanuit het schip dat aan de Waalkade lag afgemeerd, met een kraan met grijper in de silo gestort.
De tram werd onder de silo geplaatst en door het lostrekken van een schuif rolden de kolen dan in de tram. De rit ging dan achter de papierfabriek langs, maakte de oversteek bij de Hezelpoort naar de Nieuwe Marktstraat en kruiste daar haaks de rails van tramlijn 3 van de GTN.
De oversteek ging niet op zicht, maar werd vooraf gegaan door personeel van het kolentrammetje dat met een rode vlag zorgde voor een veilige oversteek. Vandaar ging het naar de ingang van de gasfabriek en die lag op het punt waar de Nieuwe Marktstraat destijds omhoog liep richting Spoorstraat. In de gasfabriek lag een verhoogd gedeelte waar de tram werd gelost door de schotten aan de zijkant los te trekken. Zo rolden de kolen dan weer op de band voor de cokesoven. Op weg van Hees, waar ik destijds woonde, naar de Klokkenberg MULO aan de Hugo de Grootstraat heb ik destijds nog menig keer voor de rode vlag gestaan!
Reactie 3:

Cor van den Hoff, 16-03-2020: Ja Jan, bedankt voor de uitleg die veel overeen komt met mijn beschrijving die ergens anders in Noviomagus staat. Daar zie je ook de photo van het trammetje en de man met de vlag. Heb jaren met de fiets naar de Hugo de Grootstraat gereden tussen 1950 en '54 vanaf de Meezenstraat. Je bent dus niet alleen. Mijn Mulo begon voordat de Hugo de Grootstraat werd gebouwd, namelijk tijdelijk in de Meisjes HBS tegenover de Wedren. Jan Tap was toen hoofdmeester.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: