Zuuk t mar uut - Wim Janssen

Uit het Nimweegs verleden 22

02-04-80

Er hebben altijd diverse verhalen de ronde gedaan over het grote drankgebruik/misbruik in de oude stad van Nijmegen. Zij die daar nooit gewoond hebben zouden, indien zij deze verhalen geloofden, gaan denken dat alle bewoners in de oude stad aan de drank verslaafd waren. Niets is echter minder waar, daarvoor waren de meeste verhalen té sterk overdreven. 

Het is niet mijn bedoeling te ontkennen dat er veel drank getapt en gedronken werd, integendeel zelfs, mensen van mijn leeftijd en zij die ouder zijn weten wel beter. In de oude stad ging zelfs het verhaal rond dat er vanuit Nijmegen in Schiedam zoveel jenever besteld werd dat men DAAR dacht dat de huisvrouwen er HIER de stoepen mee schrobden. Het is natuurlijk wel een mop maar het is wel tekenend voor de drankomzet in die tijd. Deze drankomzet moet toch een oorzaak (of oorzaken) gehad hebben en dat wil ik nu proberen duidelijk te maken. Om dat duidelijk te maken gaat het nu, daarom heb ik mijn geheugen op laten frissen door gesprekken te voeren met mensen die vele jaren ouder zijn dan ik met mijn bijna 61 jaar. Deze mensen stammen uit een tijd dat de spoorweg nog in de kinderschoenen stond en het woord vrachtauto nog uitgevonden moest worden,, evenals de auto zelf.
In een eerder stukje heb ik geschreven dat in vroeger tijd alle aan- en afvoer per schip gebeurde, wat natuurlijk veel bedrijvigheid in de havens en aan de kades teweeg bracht. Vele goederen moesten vaak opgeslagen worden in de pakhuizen of buiten onder dekkleden in afwachting van verder vervoer. Deze opslag of overslag van goederen bracht natuurlijk veel werkzaamheden mee voor kadesjouwers, voerlieden, pakhuispersoneel enzovoort.
Daarnaast had men ook nog de speciale markten voor kersen, vis, eieren en koren en vooral niet te vergeten de gecombineerde groenten-, fruit- en aardappelenmarkt en de koeien, paarden en varkensmarkt die een of meerdere malen per week gehouden werden. Al deze markten lokten natuurlijk veel handelaren, kopers en andere bezoekers naar Nijmegen. Menig boerengezin maakte van deze gelegenheid gebruik om er een uitgaansdag van te maken. De vrouwen werden dan meteen in de gelegenheid gesteld hun huishoudelijk goederen en artikelen op peil te brengen door inkopen te doen in de Nijmeegse winkels. 

Dat het bezoek van de boeren groot was is duidelijk als men weet dat de fam. van Meeteren op de marktdagen al zéér vroeg 60 tot 70 paarden in hun stallen hadden staan. Voor de kadesjouwers was er de kans om er weer wat bij te verdienen door vroeg in de ochtend de boerenwagens de steile oprit van de veerpont te helpen op duwen. Dezelfde bejaarde mensen die over deze toestanden kunnen meepraten, weten ook te vertellen dat Nijmegen in die tijd twee kazernes van de koloniale reserve rijk was. De grootste van die twee was de Haven Kazerne, zo genoemd omdat deze tegen de haven stond. De plaats van de kazerne werd begrensd door de Papengas, Oude Haven, Bottelstraat en het voormalige Kloosterhof.
Deze kazerne herbergde de eerste en de tweede compagnie. De derde compagnie lag in de Lindenbergkazerne die begrensd werd door De Lindenberg, Bezembindersgas en de Duivengas. ledere Compagnie telde 150 manschappen in het totaal dus 450 kolonialen. De kazernes bleven dienst doen tot 1923, toen kon de nieuwe kazerne op de Groesbeekseweg in gebruik genomen worden die men daar gebouwd had om de stad te ontlasten en de manschappen beter op te kunnen vangen. De Lindenbergkazerne werd verbouwd als hoofdbureau voor de Nijmeegse gemeentepolitie en deed als zodanig dienst tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Havenkazerne werd, evenals het Kloosterhof, helemaal afgebroken en daarvoor in de plaats heeft men ongeveer 80 nieuwe arbeiderswoningen gebouwd, welke in 1925 door diverse gezinnen betrokken werden. De naam van de Havenkazerne was inmiddels veranderd in de Waalkazerne. De betreffende wijk is ook naar de Waalkazerne genoemd. Ook de naam van „Kloosterhof' verdween er kwam de Kloosterstraat voor in de plaats.
Tevens kwamen er twee nieuwe straten bij en wel: de Oude Havenstraat en de Observantenstraat.Dit.kleine stukje geschiedenis was echt nodig om u het een en ander duidelijk te maken. De volgende keer ga ik er mee verder.

Klik hier en reageer daarmee per email als u uw reactie hieronder wilt laten plaatsen

Bron (©) 1980 Wim Janssen - Nieuwsblad De Brug Nijmegen

terug

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: