02

< Back | Index | Next >

02.jpg

Station vanaf Spoorstraat

Het rond 18 september 1944 uitgebrande station, gezien vanuit de Spoorstraat.

Reactiepagina
Reactie 1:

Dick Jacobs, 16-11-2019: In het rechtergedeelte van het vernielde station waren nog enkele ruimten bruikbaar. In 1952 en 1953, toen ik bij een expeditiebedrijf werkte, werden deze door de douane benut.
Reactie 2:

Jan Haefkens, 06-07-2020: Het is akelig stil op deze foto, goed mogelijk dat dit moment is gefotografeerd nadat een groot deel van de inwoners van de stad was geëvacueerd, ook de vervuilde tramrails duiden daarop. Zelf zijn we in die periode naar een zuster van mijn moeder, die in Elst (Betuwe) woonde, getrokken.
De vernielingen aan het station zijn het gevolg van het bombardement van 22 februari 1944. Kijk je naar de restanten dan zou je zeggen dat dit mooie station wellicht ook herbouwd had kunnen worden. Zelf heb ik hier gewerkt van 1956 t/m 1964 bij bij het Inspectiebureau van de NS, dat was gehuisvest in de restanten van de rechtervleugel, boven het vrachtgoed- en expeditiegedeelte. Helemaal rechts op de foto lagen de gashouders van de gasfabriek.

Redactie: Verrassend dat jullie naar Elst gingen, dat was toch ook zwaar beschadigd?
Jan: Zeker heeft Elst ook zeer geleden onder het oorlogsgeweld en het frappante is dat de zuster van mijn moeder – voor mij tante Ger – pal naast de grote kerk in Elst woonden,. Mijn tante had daar samen met haar man een fruitbedrijf, maar ook hadden ze een varkens  en kippen, dus aan voedsel ontbrak het niet. De toren van de kerk was in die periode (eind 1944/begin 1945) voortdurend doelwit van beschietingen. Enerzijds omdat het een duidelijk richtpunt was tussen de grote rivieren maar vooral ook omdat de Duitsers de toren gebruikten als uitkijkpost. Het verhaal gaat dat de Engelsen de Duitsers letterlijk van de toren afschoten. Onder het schip van de kerk lagen flinke kelders,  catacomben in mijn herinnering,  die werden gebruikt als schuilkelders. De muren hiervan waren wel zo’n meter dik, dus zat je er redelijk veilig. Na de oorlog heb ik deze kerk weer geheel zien opbouwen, de architect die de leiding had van deze wederopbouw  - de heer Broerse -  logeerde tijdens de hele bouwperiode bij mijn tante en haar man (ome Job) in huis. Mijn moeder was zeer gehecht aan haar zuster en verder had ze niet veel familie en ik denk dat ze daarom naar Elst is getrokken. Mijn vader was  meester schilder van beroep en in die tijd verplicht tewerkgesteld in Duitsland. Hij moest glas zetten in de huizen waar tijdens de bombardementen de ruiten uit waren geblazen. Je kunt je voorstellen dat dat een gevecht tegen de bierkaai moet zijn geweest.  Op een bepaald moment was geen glas meer voorhanden en is hij naar huis gestuurd. De terugkeer van Elst naar Nijmegen kostte bijna 2 dagen. Onderweg moest voortdurend dekking gezocht worden n greppels of sloten voor beschietingen, ik herinner mij nog een stalhouderij die in brand was geschoten, vee dat doodgeschoten in het weiland lag, overnachten op stro in een school  in Andelst en ’s nachts met een roeiboot over de Waal weer naar de stad en vervolgens weer naar ons bovenhuis in de Voorstadslaan. Wat mij ook is bijgebleven hoe blij mijn ouders  waren dat onze witte kat ( Mimi ) er nog was, die was in de tussenliggende periode verzorgd door 2 oudere dames die ook in ons huis woonden en de kat hadden verzorgd.  Voornoemde dames hadden zich niet laten dwingen om te evacueren en hebben deze zware periode gewoon over zich heen laten komen, gelukkig zonder nadelige gevolgen.
Reactie 3:

Rob Essers, 06-07-2020: @Jan Haefkens (reactie 2) - Van een grootschalige evacuatie was volgens mij geen sprake. Ik betwijfel of het aantal mensen dat – al dan niet vrijwillig – vertrok, groter was dan het aantal dat in de frontstad achterbleef.
De opmerking dat vernielingen aan het station het gevolg zijn van het bombardement van 22 februari 1944, klopt niet helemaal. Elders op Noviomagus.nl staat een foto die gemaakt is op zondag 6 augustus 1944. Daarop is ook het (nog) niet verwoeste deel te zien. De foto van J. ten Thye is niet gemaakt voor 19 september 1944 toen Th.H. Bachenheimer en A.A.W.J. van Hedel om 16:30 uur met behulp van de geluidsinstallatie een veertigtal Duitsers uit het station wisten te verjagen.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: