17

< Back | Index | Next >

17.jpg

Dit zou wel eens de brug bij Gennep kunnen zijn.

Reactie 1:

Theo van der Loop, 18-03-2008, Zeeverkenners 17: ik denk eerder dat dit de brug bij Katwijk aan de Maas is. De brug bij Gennep had toentertijd twee overspanningen t.w. een voor verkeer en een voor het spoor.

Reactie 2:

Arjen W. Kuiken, 19-03-2008, Zeeverkenners 17: De brug op foto is wel degelijk de brug over de Maas bij Gennep. We zien de brug uit zuidelijke richting. De brugdelen zijn afkomstig van de spoorbrug bij Zaltbommel. In 1948 zijn deze door Rijkswaterstaat, als vervanging voor de Britse noodbruggen uit 1945, geplaatst. Aan de linkerzijde van de foto, de Brabantse kant, zien we nog net een deel van de oude “Bailey” oprit naar de brug toe.

Korte geschiedenis:

De spoorbrug bij Gennep was deel van de NBDS (1) spoorverbinding tussen Boxtel (N) en Wesel (D). De lijn werd in 1873 geopend. De brug is bekend geworden door de overval van de Duitsers op de bewakingstroepen van de brug in de vroege ochtenduren van 10 mei 1940. Hierdoor kon een pantsertrein ongehinderd opstomen tot voorbij het Brabantse Mill en zodoende de Peel-Raamstelling doorbreken. 
Op 17 september 1944 landen de para’s van de 82e Airborne Division bij Groesbeek, Overasselt en Grave. Een dag later blazen de Duitsers één brugdeel van de Gennepse spoorbrug op. De volgende dag gaat nog een brugdeel de lucht in. In de nacht van 21 op 22 september wordt de rest van de brug opgeblazen. Deze ligt nu over de volle lengte in de rivier en uiterwaarden. 
In februari 1945 wordt Gennep bevrijd tijdens de operatie “Veritable”. Deze operatie benodigd een permanente aanvoer van manschappen en materiaal. Om niet alles via Nijmegen te laten lopen wordt door de Britten, ten noorden van de vernielde spoorbrug, een pontonbrug over Maas geslagen. Door de sterk variërende waterstand in de Maas geven de op- en afritten veel problemen. 
Hierdoor komt de oude brug weer in beeld. De brugpijlers waren in het verleden gebouwd voor de aanleg van een dubbele spoorbrug, maar door geldgebrek was het daar nooit van gekomen. 
De Britse Royal Engineers gaan aan de slag en bouwen twee “Bailey” bruggen. In een tijdsbestek van 18 dagen ontstaat op de noordzijde van de bestaande pijlers een verkeersbrug en in 33 dagen op de zuidzijde een (enkelspoor) spoorbrug.
In 1948 worden de twee militaire bruggen door Rijkswaterstaat afgebroken. Ze voldoen niet aan de strengere “burger” eisen. De spoorbrug wordt gedeeltelijk vervangen door brugdelen die afkomstig zijn van de spoorbrug bij Zaltbommel en de verkeersbrug verdwijnt helemaal. Autoverkeer moet weer via het pontveer. Pas in 1955 komt een vaste verkeersbrug naast de spoorbrug te liggen (2). In 1971 wordt de lijn Gennep-Uden opgeheven en in 1972 wordt de spoorbrug van zijn pijlers gelicht en als schrot verkocht aan de Hoogovens.

(1) NBDS. Noord-Brabantsch Duitsche Spoorwegmaatschappij.
(2) Deze ligt er nu nog.

Reactie 3:

Karel Losekoot, 15-04-2008: Zeeverkenners 17: Hier dus ook de Sharp wat was eigenlijk de naam?

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: