78-prijsvraag

<- Back | Index | Next ->

Nu in Haarlem alles in het teken van 100 jaar Fokker staat komt bij mij de herinnering boven aan de vlucht die ik 75 jaar geleden maakte met de Fokker F8 no PH-AEI (Ibis). Deze vlucht werd mogelijk gemaakt door de Robinsonfabriek die op haar kalender een prijsvraag had uitgeschreven met als prijs een rondvlucht vanaf Schiphol. Als één van de gelukkigen kan ik mij dit nog als de dag van vandaag herinneren. Ik heb uw publicatie op mijn computer ontdekt en bij alle foto's en verhalen heb ik nog niets kunnen ontdekken over deze activiteit van deze fabriek. Ik weet nog dat er voor mijn vader en mij ieder een paar Robinsons gekocht werden voor 10 gulden, destijds een groot bedrag maar wij waren verslaafd aan deze bijzonder degelijke schoenen. De oplossing van de puzzel luidde:

Robinson voor vader en zoon
Spant op schoengebied de kroon
Door zijn prijs, zijn kwaliteit
En zijn grote duurzaamheid.

Ik weet niet of dit relaas enige toegevoegde waarde heeft maar dat het een geweldige indruk op mij heeft gemaakt moge duidelijk zijn. Ik weet dat er in IJmuiden nog iemand is die dit heeft meegemaakt maar wij zullen wel zo ongeveer "de laatsten der Mohicanen" zijn. (Ik ben zelf van 1925.)
Tot zover mijn ontboezeming en wellicht voegt het iets toe.
Groetend, M.A. de Ligt, Santpoort-Noord

Herinnering: M.A. de Ligt (toegevoegd 06-08-2011)

Reactie 1:

Redactie, 06-08-2011: Deze illustratieve foto's vonden we op www.inoudeansichten.nl, hier en hier.

Reactie 2:

Mari de Ligt, 12-08-2011: De foto waar de jongelui opstaan lijkt mij wel te slaan op onze luchtdoop, hoewel het onderschrift min of meer aangeeft dat het een bezichtiging in bv. Aviodome betreft. De kleding van de jongens is echter wel vooroorlogs nl met kniekousen, terwijl de leider volgens mij een plusfour oftewel "drollenvanger" aan heeft. Na 75 jaar komt geen persoon mij bekend voor!
Of het echt waar is weet ik niet maar er werd destijd beweerd dat een van de rondvluchten eindigde in een aardappelveld omdat er onvoldoende brandstof aanwezig was. De jongelui zouden met een bus weer naar Schiphol zijn gebracht en onpnieuw de lucht in zijn gegaan. Als het niet waar geweest is is het wel een leuk verzinsel. Zou de KLM van deze incidenten verslagen bewaard hebben? Gezien de zeer lage kruissnelheid lijkt het niet uitgesloten dat tussen de potatoes geland kon worden!

Reactie 3:

Redactie, 23-08-2011: Toevallig staat er nu op Marktplaats een krantenknipsel uit de Katholieke Illustratie (1934-1935) met dat verhaal van een noodlanding, in een bietenveld.

Reactie 4:

Mari de Ligt, 27-08-2011: Dat bevestigt mijn mededeling dat er een noodlanding had plaatsgehad. Eerder contact dat ik met de side van Aviodrome had gaf aan dat op 7 Augustus 1935 de PH-AEH een noodlanding gemaakt had bij Hoofddorp. Dit toestel is later omgebouwd tot fotovliegtuig onder de passende registratie PH-OTO en ik kan mij nog goed herinneren dat meermaals gezien te hebben in de mobilisatietijd voor vluchten t.b.v. het leger boven de verdedigingslinies. Wat ik niet helemaal snap dat er sprake is van 500 kinderen die gevlogen zouden hebben op die dag. Mij staat niet bij dat het zo'n geweldig evenement was en 500 deelnemers zou een kapitaal gekost hebben en dat nog wel in de crisistijd! Bestaan er nog archieven van de Robinsonfabrieken waarin dit is na te gaan?

Reactie 5:

Redactie, 09-09-2011: We vonden uitgebreidere informatie over de noodlanding in het bietenveld en het toestel PH-AEH / PH-OTO.

Reactiepagina
Reactie 6:

ter Riet, 13-07-2020: Mijn buurman vertelde mij zojuist dit verhaal, hij is bijna 96 en heeft de reis meegemaakt met 500 kinderen doordat hij een prijs had gewonnen bij Robinson schoenen.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: