61052801.jpg

<- Back | Index | Next ->

61052801.jpg

28 mei 1961: In een zijstraat van de Canisiussingel staat deze Alfa Romeo, met isolatie om de tanks.
Reactie 1:

Eddy Waltman, 18-02-2014: De geisoleerde brandstof tanks zijn vermoedeljk voor een nieuw 'tankstation', deze tanks werden ingegraven en je weet dat er altijd vocht in de grond zit. Dit lijkt mij een gevulde isolatie, is inmiddels veranderd in een dikke mengeling van plastic met rubber en teer en is loeihard.
In die tijd had je slechts 2 soorten brandstof voor de auto, ˇf benzine ˇf diesel. De 2takt benzine voor de bromfiets zat in een verrijbare handbediende pomp. Het verschil van gewone loodhoudende benzine en 2takt benzine was dat de bromfietsen toen nog op 'mengsmering' reden.
Een tiende deel olie vermengd met benzine. De Japanse bromfietsen voerden de bromfiets in voor gewone benzine zonder olie toevoeging. De LPG werd ogeslagen in 'speciale' tanks en verwijderd van de benzinetanks.
Hier in Thailand zijn er speciale LPG stations zonder benzinepompen.
Reactie 2:

Rob Essers, 20-02-2014: De auto staat in de van Schevichavenstraat, zijstraat van de Oranjesingel.
Reactie 3:

Wil Struike, 30-08-2015: Dat klopt, links de HBS dan Kapsalon Henk van Haren en op de hoek radio en tv winkel Vijftigschild.
Reactie 4:

Johnny Meuleman, 30-08-2015: Een beetje een flauwekul verhaal van Eddy Waltman.
Alsof men in de jaren '60 in Nederland niet zelf brandstoftanks kon produceren.
Nee, ze komen vanuit Italie 2 tankjes afleveren, belachelijk.
Je kunt duidelijk zien dat de tanks vast op het chassis zitten, en dat trapje voor op de aanhamger, dat is zeker om onder de grond op de tank te kunnen komen.
Het gaat hier duidelijk om transport van voedingsmiddelen en aan de isolatie te zien zal het wel om chocolade gaan want die moet warm vervoerd worden anders is hij op plaats van bestemming gestold en dan kun je hem niet lossen.
Tegenwoordig gebruikt men dubbelwandige tanks, maar in die tijd was transport op de bovenstaande foto heel normaal.
Het zou mooi zijn als Piet van Berne hierop zou willen reageren, die is iets ouder en kundiger op dat gebied dan ik.
Ik heb maar 25 jaar vrachtwagenervaring achter de rug.
Reactie 5:

Hennie van Wees, 30-08-2015: Het is een italiaan, en volgens mij leeg want de vrachtwagen staat hoog in de veren. Kan zijn dat hij komt laden bij melkerij Lent? Dat was om de hoek waar hij geparkeerd staat, dus een paar duizend liter melk voor de bereiding van Italiaans ijs?

Redactie: is deze Alfa Romeo een geimporteerde vrachtwagen, of is hij hier voor een vrachtje van/voor Italie?
Hennie: De alfa heeft een Italiaans klein nummerbord op zijn voorbumper, dus een ge´mporteerde vrachtwagen is het niet, ik denk dat hij in Nijmegen kwam laden. Chocolade zou ook goed kunnen al word het dan wel een heel zware vracht gezien het soortelijk gewicht van vloeibare chocolade.
Reactie 6:

Johnny Meuleman, 31-08-2015: Hoi Hennie, dat zou kunnen.
Ik hou het erop dat er iets warm gehouden moet worden.
Helaas ben ik te jong (1959) maar ik kan mij herinneren dat ik foto's heb gezien van transport met teer. Daar zaten vroeger toch ook van die hoezen om de tanks ?
Maarja, om nu in Nederland teer te gaan halen voor Italie ?
Nee, da's ook niks (dure teer).
Reactie 7:

Piet van Berne, 05-09-2015: Deze Italiaanse tankcombinatie was wat betreft het trekkend voertuig een Alfa-Romeo van het type Mille (1000). Uitgerust met een 11 ltr direct ingespoten, natuurlijk aangezogen, dieselmotor met een vermogen van ca. 170 DIN PK. Deze Alfa-Romeo Mille is gebouwd van 1958-1964.
De opbouw was een 2 compartiments ge´soleerde tankopbouw. De basistank was van staal, gewoon staal of vaak voor levensmiddelen roestvrij staal. Deze tank afgedekt met isolatiemateriaal en een hoes van textiel. Deze wijze van isoleren en afdekken was in Nederland ongebruikelijk. Hier werd de isolatie (vaak kurk) afgedekt met opnieuw stalen afdekplaat.
Ge´soleerde tanks werden gebruikt voor (voor)verwarmde vloeistoffen vaak voor de levensmiddelen­industrie. In sommige gevallen was zo'n wagen uitgerust met een verwarmingsunit, zodat de vloeistof op temperatuur gehouden kon worden. Deze Italiaanse tankwagen had deze verwarmingsmogelijkheid niet. Indien de vloeistoffen tijdens de reis te veel zouden zijn afgekoeld om te lossen, dan werd voor het lossen via het mangat bovenop de vloeistof opgewarmd.
De kans dat deze Italiaan warme vloeibare chocolade zou komen halen is uiterst gering. Chocolade werd op de plaats van productie gesmolten en warm gehouden.
Veel industriŰle vetten en oliŰn werden wel verwarmd vervoerd.
Zo kreeg de Margarinefabriek Batava aan de Weurtseweg destijds die vetten warm aangeleverd. Dat ging destijds met haar huisvervoerder H.S. Frederiks die gespecialiseerd was in ge´soleerde tanktransporten.
Reactie 8:

Johnny Meuleman, 05-09-2015: Kiek, en dŔ wou'k maor ekkes segge.
'K wis ut, ons Pietje wit dŔ allemaol. Piet bedankt!
Reactie 9:

Hennie van Wees, 08-09-2015: Inderdaad: dat is wat je noemt informatie, begrijpelijk en leerzaam.
Petje af, mijnheer van Berne.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: