Auto

Paul van der Heijden

Nijmeegs oudste auto

Nijmegen is de oudste stad van Nederland. Maar wat is er nog oud in Nijmegen? Elke aflevering gaan we op zoek naar onze levende geschiedenis.

Tegenwoordig is de auto niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Nog maar een eeuw geleden was zo'n voertuig nog een zeldzaamheid. De eerste auto van Nijmegen reed op de middag van 12 september 1897 over de St. Annastraat onze stad in. Het was een Benz Vélo met aan het stuur M.W. Aertnijs, die het automobiel zelf was gaan halen bij de fabrikant in Mannheim. Aertnijs was daarmee de derde autobezitter van Nederland. Hij verkocht zijn Benz een dag later aan bankier Jurgens en begon een autohandel, de allereerste van Nederland. Op zijn initiatief werd de Nederlandse Automobielclub (NAC) opgericht. Ook zorgde hij dat Nijmegen halteplaats werd van de rally Amsterdam-Parijs in 1898. In 1907 verlegde hij zijn activiteiten naar Utrecht en legde de basis voor de nu nog altijd bestaande importeur Daimler-Chrysler, waartoe ook Mercedes-Benz behoort.
Met zijn voormalige automobielbedrijf aan de Hugo de Grootstraat liep het minder goed af. Rond 1920 kreeg het pand een tweede leven als schoenenfabriek Bergh. In de Tweede Wereldoorlog viel de hele straatkant ten prooi aan het oorlogsgeweld. Er staat nu een school. (PH)

Eerder verschenen in magazine

terug

Reactiepagina
Reactie 1:

Anton J. Janssen, 25-02-2016: De foto bij het bovenstaande artikel toont helaas niet de eerste automobiel in Nijmegen. Deze opname is gemaakt in Pretoria in Zuid Afrika en toont dr. W.J.Leyds die in 1896 als eerste een automobiel in Zuid Afrika bezat. De opname stond in de Katholieke Illustratie van Februari 1939. De auto is wel een Benz Velo en dus een soortgelijke Benz Motorwagen als waarmee Aertnijs in 1897 als eerste in Nijmegen heeft rondgereden.
Een afbeelding die beter past bij het bovenstaande artikel stuur ik hierbij mee. Het is een advertentie van M.W. Aertnijs uit 1898 waarop een afbeelding van de allereerste auto in Nijmegen met Michael Aertnijs aan het stuur. Naast hem zit zijn automonteur John Diehle die later landelijk bekendheid kreeg als gangmaker van o.a. de destijds zeer bekende Limburgse wielrenner Mathieu Cordang.

Reactie 2:

Bert Muhren, 25-01-2018: De eerste auto reed niet op 12 september 1897 Nijmegen binnen (zoals de heer Aertnijs vermeldt in zijn op hoge leeftijd geschreven boek "Hoe de auto in ons land kwam") maar op zondag 18 oktober 1897 zoals vermeld in de Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant van zaterdag 17-10-1897.


REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: