Persbericht_RozeStadswandelingen


Roze stadswandelingen in Nijmegen

Al enige jaren kent Nijmegen roze stadswandelingen. Tijdens een wandeling door het historische centrum van Nijmegen vertelt Helm de Laat een aantal verhalen uit de verborgen geschiedenis van Nijmegen. Behalve een wandeling die een algemene inleiding biedt, geeft hij ook wandelingen waarin een bepaald thema nader wordt uitgediept. Helm de Laat was directeur van Villa Lila, doet al enkele jaren onderzoek naar de roze geschiedenis van Nijmegen.
Wandelingen op maat zijn mogelijk. Informatie: info@queerculture.nl.

Algemene wandeling
Een algemene inleiding in de roze geschiedenis van Nijmegen. Deze verborgen geschiedenis wordt onthuld tijdens een wandeling langs historische plekken in het centrum van de oudste stad van het land.
Een rustige wandeling die echter met reuzensprongen voert door de verborgen roze geschiedenis van Nijmegen. De ware redenen voor de Bataafse opstand, de sodomitische minister van Karel de Grote, Byzantijnse hofroddels in Nijmegen, Paul van Limburg en zijn hertog, staatsgreep wegens sodomie in het hertogdom Gelre, Willem III en zijn heldinne, de wurgdood van een knopenmaker, katholieke emancipatie en homoseksualiteit, van verboden straatactie tot volksfeest.
Duur: ongeveer 1 ½ uur, eventueel met een korte pauze.

Behalve deze algemene wandeling zijn er ook een aantal thematische wandelingen. Daarin wordt steeds een bepaald hoofdstuk uit de roze geschiedenis van de stad belicht. Het laat zien hoe het denken over (homo)seksualiteit in de loop der eeuwen verandert en het dagelijks leven beïnvloedt.

Het komt van al die boeken: tegennatuurlijke Letteren…
Van Tacitus tot Wintertuin. De letteren zijn bij uitstek een bron die ons een inkijkje biedt in het denken over wat we nu homoseksualiteit noemen. De Romeinse schrijver Tacitus berichtte er al over in zijn verhaal over de Bataafsche Opstand. En wat had de middeleeuwse sodomie met Mariken te maken? Vondel, Nijmegen en travestie? Een vergeten “Lof der Vrouwen”. Zes romans over een Gelderse staatsgreep? Couperus, Jacob Israel de Haan, AH Nijhof en Anna Blaman: de stomme zonde krijgt ook in Nijmegen een stem. Moderne literatuur: dichter bij duister in de Barbarossa ruïne, Andreas Burnier en het genootschap voor tegennatuurlijke letteren. Reve in de studentensoos, Boudewijn Büch en Ineke van Maurik in de Plak. Waar schreef Kellendonk het Bruine Flikkerlied. Dichteressen in de Feeks en schrijvers in Villa Lila. Nijmegens literatuurgeschiedenis krijgt een roze rand.

Op de lesbische tour...
Vrouwen die van vrouwen houden zijn er altijd geweest. Maar haar geschiedenis is pas echt duister. Toch zijn ook lesbische vrouwen lang niet zo onzichtbaar als altijd gedacht wordt. Een vrouw met een baard in de middeleeuwen, luxuria aan het keizerlijk hof, vrouwen als echte kerels, van romantische vrouwenvriendschap naar lesbische relatie, roomse repressie, Anna Blaman aan de Waal, roemruchte acties in De Feeks, potten in een grot en bij NEC, levendig lesbisch leven in Villa Lila. Van Hysterica tot de Knalpot.

De stomme zonde, de 18e eeuwsae sodomietenvervolging
Nederland was in 1730 een van de modernste landen van de wereld. Toch brak daar een vervolging van sodomieten los,die zijn weerga niet kende. Waar komt het woord sodomieten vandaan. Hoe zat het met sodomie in Nijmegen in die tijd. Knechten en heren, vrouwen als kerels... Waarom vond de Nijmeegse dominee dat dit kwaad met het vuur uitgeroeid moest worden? Waar ontmoetten ze elkaar? Waarom sloeg herbergier Heysen op de vlucht? Wat gebeurde er met de knopenmaker Albert? En hoe ging het verder na 1730? Hoe zat het met burgemeester van Leeuwen en met zijn zoon? Brandmerken en verbannen. Van Kleef, via Parijs: de Verlichting in Nijmegen.

Sluipend Gif. Fascisme en homoseksualiteit
Waarom nemen Nijmeegse homo organisaties deel aan de dodenherdenking op 4 mei? Waarom kozen zij de roze driehoek als symbool van hun emancipatie? Deze wandeling voert langs plekken uit de zwarte geschiedenis van Nijmegen. Hoe de katholieke emancipatie in de jaren dertig verwerd tot roomse repressie. De Roomse reactie op homoseksueel verzet. De opkomst van het katholieke fascisme aan de hand van de geschiedenis van het Verbond van Diets Nationalisten. Verdinaso gleed af naar en ging op in de NSB. Hoe dachten zij over homoseksualiteit? Wat deden Pyke Koch en zijn vrienden bij die club? Wat merkte je in Nijmegen van de Duitse vervolging van homoseksuelen? Hoe is het hen na de oorlog vergaan? En als toegift: een roze verzetsheld uit Nijmegen.

Baan, bak en kit. Klemen en Pezen
Ga mee op kroegentocht in Nijmegen. Waar kon je elkaar ontmoeten in een tijd dat homo's en lesbo's vervolgd werden. Gemakken en secreten. Een sodomitische herberg in 18e eeuws Nijmegen. De baan op de Wal en de oudste kit van Nijmegen. Goffertpark en Bisonbaai. Zomerfeesten; levensgevaarlijk. Portiers en veiligheid. Dansverbod ontdoken. Bijnamen en ondergrondse. Kroegeigenaren..en eigenaressen. Feesten en festivals. Internet en Roze Woensdag.

Zedelijkheid en Schijnheiligheid
Negentiende eeuwse uitvinding: homoseksualiteit. Katholieke emancipatie en protestants reveil. Apart en samen tegen de ontucht. De eerste moderne homoseksuelen. Bisschop Hamer en de sodomie. Jongensbordelen in de provincie? Pijpelijntjes in Nijmegen. Toorop en Couperus. De zedenwetten en Nijmeegse betrokkenen. Het eerste verzet: de petitie van het Nederlandsch Weetenschappelijk Humanitair Komitee. De eerste zedenschandalen. Een wandeling rondom het Roze Huis.
Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: