Menukaart KLM

Hier een menukaart uit 1952 met een afbeelding van een vliegtuig met de naam Nijmegen het is een Constellation van de KLM het toestel is voor 1952 al verongelukt dus van wanneer het toestel was is mij niet bekend.

Collectie: Theo Phoelich

Heeft u herinneringen aan dit item? Laat het ons weten, wij maken graag gebruik van uw verhaal.

Reactie 1:

Jan Remis: Op 20 oktober 1948 was het KLM toestel "Nijmegen" op weg van Amsterdam naar New York. De gezagvoerder van de Lockheed Constellation was de beroemde K.D. Parmentier die in 1934 met de Uiver de handicapklasse van de Melbourne race had gewonnen. Bij een tussenlanding in Prestwick, Schotland, probeerde het vliegtuig eerst te landen op baan 32, maar door sterke zijwinden besloot de gezagvoerder te landen op baan 36. Bij het cirkelen kwam het vliegtuig in een zware mistbank terecht en raakte een hoogspanningsleiding. Het toestel crashte 5 mijl van het vliegveld en de 30 passagiers en de 10 bemanningsleden kwamen om. Zie ook: http://www.w8.nl/Nijmegen.htm

Reactie 2:

Sjaak Rutten: In mijn collectie klein drukwerk (in webmuseum onder de L van Lockheed) zit een folder waarin KLM uitlegt waarom ze dat vliegtuig "Nijmegen" gedoopt hebben.

Reactie 3:

Ton Becks, 21-09-08: Het ongeluk met de Nijmegen
In dichte mist vliegt de Nijmegen bij Prestwick (Schotland) tegen hoogspanningkabels en stort brandend neer. Alle 40 inzittenden, waaronder de befaamde KLM vlieger Parmentier en KLM technisch directeur Henk Veenendaal komen om het leven. De oorzaak van de ramp kon niet onomstotelijk worden vastgesteld.
Door het verschil in tijdsaanduiding is misverstand mogelijk over de datum van de ramp. In GMT gebeurde de ramp om ca. 23.36 (20 oktober). In Nederlandse tijd was dat 1 uur later, dus op 21 oktober.
Ook kan misverstand ontstaan omtrent de hoogte van de hoogspanningskabels en de hoogte (altitude) die de Nijmegen vloog op het moment dat deze de kabels raakte. Beide hoogten worden verschillend weergegeven. De altitude van een vliegtuig wordt gemeten ten opzichte van MSL (hoogte ten opzichte van Main Sea Level) terwijl de hoogte van een obstakel op een kaart mogelijk weergegeven wordt t.o.v. het terrein ter plaatse. Beide hoogte-indicaties zijn dan niet onderling vergelijkbaar.

Reactie 4:

Ton Leenders, 05-10-08: Misschien waard om toe te voegen aan het artikel over de Lockheed genaamd "Nijmegen": Het hele verloop van het tragische voorval is na te lezen op: http://www.aviacrash.nl/paginas/nijmegen.htm

Reactie 5:

Henk van Hest, 08-10-08: Ik weet er niets zoveel van, ik weet dat hij in Preswick Schotland verongelukt is. IK dacht in dichte mist tegen hoogspannings gevlogen'. Wat ik haast zeker weet is, dat de gezagvoerder van dit toestel de beroemde Parmentier was. Die ook piloot was op de beroemde Uiver, die meedeed aan de bekende Londen-Melbourne race in 1938 dacht ik. In deze Luchtrace deed de Uiver mee aan de handicaptrace en de snelheidsrace. Ze zijn eerste geworden in de handicaptrace en tweede in de snelheidsrace. Ze waren in de snelheidsrace ook zowat eerste geworden, maar ze kwamen vlak voor Melbourne in slecht weer terecht en ze moesten een noodlanding maken in het donker. Bij het dorp waarbij dit moest gebeuren was geen vliegveld. Het verhaal wil, dat de plaatselijke autobezitters allemaal naar een grasland reden en hun grote licht aanzetten en bij het licht van de koplampen in stromende regen geland en weer opgestegen. Door deze Pech werden ze tweede in het snelheids gedeelte.

Reactie 6:

Hardy Damen, 08-10-08: Graag verwijs ik belangstellenden naar de rubriek "Penningen" in het webmuseum. Daar is een Lockheedpenning afgebeeld.
Deze is geslagen ter gelegenheid van de eerste vlucht van het KLM-toestel Nijmegen.
De vraag van Th.Phoelich "van wanneer is dit toestel" wordt er op beantwoord: 3 juni 1947.

Reactie 7:

Ronald Dijkstra, 21-01-2013: Het vliegtuig is op 8 mei 1947 ingeschreven in het Nederlandse luchtvaart register als PH-TEN ten name van NV KLM, met inschrijvingsnummer 540 Op 23 mei 1947 is het vliegtuig afgenomen van de Lockheed fabrieken. De eerste vlucht over de Atlantische Oceaan vond plaats op 26 mei 1947, waarbij het vliegtuig als eerste was voorzien van een ‘Speedpack’. Dit 'Speedpack' werd onder de romp bevestigd en gaf meer laadruimte. Op Schiphol werd op 3 juni 1947 het vliegtuig "Nijmegen" gedoopt door de burgemeester van Nijmegen, Mr. Ch. Hustinx.
Met vriendelijk groeten, Ronald Dijkstra

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: