Fietsplaatjes

Omdat er in vroeger jaren in Nijmegen ook fietsen gemaakt werden, bestaan er natuurlijk ook Nijmeegse fietsplaatjes. Hieronder ziet u er enkele.

Heeft u herinneringen aan dit item? Laat het ons weten, wij maken graag gebruik van uw verhaal.

Officieel heet het hierboven getoonde item een balhoofdplaatje, een soort merkplaatje onder het stuur op het fietsframe. Dit oude beschadigde plaatje zou op een Nijmeegse merkfiets gezeten kunnen hebben. Er lijkt te staan: "Het gesloten huis" en in het rood HKN. Wie weet er meer over te vertellen?

Reactie 1:

Piet van Berne: Dit fietsplaatje was mijns inziens van een eigen merk fiets van Het gesloten Huis, oftewel fietshandelaar HKN Henk Kersten (!) Nijmegen, gevestigd aan de van Slichtenhorststraat.


Gruno Rijwielplaatje

Een oud merkplaatje van een origineel Nijmeegse GRUNO-fiets. De fabriek huisde vanaf ca 1925 aan de Graafseweg 242 in Nijmegen. Op Noviomagus hebben we verder alleen een aandeel om te laten zien maar elders op het internet is wel enige bedrijfshistorie te vinden: een tweedelig artikel uit het clubblad van vereniging "De oude fiets", geschreven door Herbert Kuner naar informatie van Ibo Boekhoorn, kleinzoon van de fabrikant. deel 1 nr2004/2 p10-15, deel 2 nr2005/1 p3-8.

Collectie: Theo Phoelich

Reactie 1:

Henny Orth, 09-01-11: Rijwiel fabriek Gruno, Winschoten, Holland Gruno, NV Rijwielenfabriek Winschoten 1926-11-16 

Begin 1939 wordt Gruno/Adek verkocht aan de pas opgerichte NV Rijwiel- en Machinefabriek Brittijn & Lankhorst, gevestigd aan de Graafseweg in Nijmegen. Daarmee komt ook een einde aan de Winschotense rijwielfabriek.


Mascotta

Dit plaatje zit op een antieke vooroorlogse omafiets / opoefiets, in zeldzaam mooie en originele staat. De fiets stond decennia als pronkstuk in een fietsenwinkel en heeft nog veel originele onderdelen: -gescheiden stangenremmen die werken op de binnenzijde van de velg, -Torpedo terugtrapremnaaf, -bel (merkje gekroonde AG of GA zit ook op pedalen en achterspatbord), -handvatten, -rubber stuurbeschermer, -gummi trappers, -kettingkast, -fietspomp, -sierlijntjes op de vrijwel gave lak, -zadel. Eigenlijk lijkt alleen de verlichting niet origineel. Technisch is hij ook in perfecte staat: alles loopt en draait soepel, remmen alle 3(!) betrouwbaar.
Rijwielhandel L. Gelink is blijkens de archieven lang in Nijmegen gevestigd: 1915 Hersteeg 41, 1928 Hertogstraat 41, 1948-1971 Hertogstraat 31. In 1926 wordt de Hersteeg hernoemd tot Hertogstraat. Waarschijnlijk is deze fiets dus uit de jaren dertig, en nu 70 tot 80 jaar oud... zeer zeker een krasse opoe!
Toevoeging: op internet vond ik nog een preciezere datering. De Torpedo naaf is gemaakt in 1931. Dat klopt mooi met de eerdere schatting.

Collectie: Mark van Loon


Een bronzen geëmailleerd fietsplaatje. In de ster staat Astra. Of dit een fietsfabriek
hier in Nijmegen was is mij nog niet bekend. Misschien weet iemand of dat zo was?

Collectie: Theo Phoelich

Reactie 1:

Henk Schuuring: Bij een onderzoek kreeg ik vorige jaar dit antwoord van een specialist op dit gebied, welk u hieronder kan vinden

Beste Heer Schuuring,

Ik kan het volgende over dit merk zeggen:

Het oudste jaar waarin ik deze rijwielfabriek tegenkom is het jaar waarin uw folder gedrukt is. In
1926 werd de NV Rijwielfabriek Astra v/h W.I.D. van Rijmenam als grossier bijgeschreven in de
lijsten van het rijwielkartel CBR. Als vestigingsplaats staat Gouda vermeld, maar de fabriek bevond
zich toen al aan de Graafscheweg 250 in Nijmegen. Het vermoeden is dat het bedrijf als
grossierderij W.I.D. van Rijmenam in Gouda begonnen was en zich in of rond 1926 (zoals menig andere
grossier in die tijd) op de rijwielfabricage toelegde. Gouda staat in een artikel van 1926 als
filiaal aangeduid. Van Rijmenam voerde overigens verschillende merken, maar Astra was het hoofdmerk.

In 1937 werd de verkoop van de Astra-fietsen overgedragen aan rijwielgrossier W.H. van Rijmenam &
Co. te Den Bosch, Oude Dieze 4, zeer waarschijnlijk familie van W.I.D. van Rijmenam. In Nijmegen
bleef een framebouwerij over.

In 1965 had men in Den Bosch nog 10 mensen in loondienst, en in 1975 was het bedrijf inmiddels
gevestigd aan de Van Tuldenstraat 10a in Den Bosch en werd het omgezet in een BV. Verder weet ik er niets over.

Al met al houdt Astra dus het midden tussen een kleine rijwielfabriek en een grote grossier.
Opmerkelijk is dat ze in 1926 zich probeerden te profileren met een eigen constructie van een
groefkogellager-trapas (volgens de afbeeldingen die u stuurde). De ambitie was er kennelijk, maar
de stap naar een echte rijwielfabriek (zoals Magneet of Juncker hem in die tijd met succes deden)
lukte toch niet.

Vriendelijke groeten,
Herbert Kuner

cyclist@rijwiel.net
www.rijwiel.net

Reactie 2:

Walter Rijmenam, 17-05-09: Misschien kan ik u helpen wat betreft de merk naam Astra

Opgericht door W.I.D. van Rijmenam, verder voortgezet door W.H. van Rijmenam
De derde generatie W.J. van Rijmenam heeft niet de kans gekregen om het voor te zetten.
Het bedrijf is verkocht en na een paar jaar failliet gegaan.
Ben nog in het bezit van oude balhoofd plaatjes.

Klik hier voor het emaille reclamebord van Astra

Reactie 3:

Jos van der Horst, 15-08-10: Ik ben al jaren verzamelaar van balhoofdplaatjes en bezit 3 verschillende ASTRA plaatjes en een advertentie uit 1918, waarop vermeld staat, dat W I D van Rijmenam ook Duitse fietsen leverde. In 1913 heeft van Rijmenam het merk Laufer gedeponeerd. Dit is een Duits merk afkomstig uit Gera. Deze rijwielfabriek is omstreeks 1910 opgericht en heeft bestaan tot 1935. Afgelopen jaar heb ik in Frankrijk dit prachtige plaatje op de kop getikt.


JOKER JK NIJMEGEN

Collectie: Theo Phoelich (toegevoegd 3-1-2011)

 

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.