Wederopbouwarchitectuur in Nijmegen
Wederopbouwplannen

Reeds op 1 maart 1944, net een week na het geallieerd bombardement, geeft het gemeentebestuur ingenieur A. Siebers de opdracht om een wederopbouwplan voor de Nijmegen te maken. Siebers presenteert zijn plan op 11 augustus. Als traditionalistisch architect brengt hij in het ontwerp de vooroorlogse kleinschaligheid van de binnenstad terug, onder meer met een pittoresk Middeleeuws pleintje ter plaatse van de Stikke Hezelstraat. Dit eerste plan bevat al enkele stedenbouwkundige elementen die daadwerkelijk zijn uitgevoerd, waaronder een centraal winkelplein, een directe noord-zuidverbinding tussen de Grote Markt, Bloemerstraat en Smetiusstraat en een tunnel onder het station door, die een directe verbinding vormt tussen het centrum en de westelijke stadswijken.
Op 28 september 1945 - het oostelijk deel van het stadscentrum is dan ůůk verwoest en Nederland is bevrijd - komt Siebers met een nieuw wederopbouwplan (Plan A). Het vertoont veel overeenkomsten met zijn eerste plan en heeft als meest opmerkelijke verschil dat de belangrijke noord-zuidverbinding is verschoven: deze begint nu bij de Blauwe Steen en loopt in een rechte lijn naar de Smetiusstraat. Hoewel dit plan uiteindelijk geen doorgang vindt, wordt ťťn onderdeel ervan wel gerealiseerd, namelijk de doorsteek van het MariŽnburg naar het Hertogplein (Klein-MariŽnburg).
Op 8 december 1945 presenteert de jonge stedenbouwkundige B. Fokkinga zijn wederopbouwplan (Plan B), dat onder toeziend oog van zijn collega's Siebers en P. Verhagen tot stand is gekomen. Het plan gaat uit van meer openheid en moderne architectuur in de binnenstad. Fokkinga, die duidelijk is beÔnvloed door de modernistische Verhagen, breekt op die manier met de traditionalistische ideeŽn van Siebers. In Plan B loopt tussen het Kronenburgerpark en het Hertogplein een brede ruimtelijke strook, waarin (van west naar oost) ruimte is gereserveerd voor een geestelijk centrum, een amusementscentrum, een bestuurlijk en een zakelijk centrum.
Plan B wordt in maart 1946 als Basisplan voor de wederopbouw gepresenteerd. Het krijgt veel kritiek van de bevolking te verduren, met name omdat de vooroorlogse situatie in het plan teveel wordt aangetast. Daarop komt Fokkinga op 16 november van dat jaar met Plan C, een compromis tussen de twee eerdere plannen. Plan C, waarin de ruimtelijke strook is geschrapt, wordt na enkele aanpassingen op 2 mei 1947 door de gemeenteraad goedgekeurd.

terug

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: