HET STADSCENTRUM

STATIONSBUURT:

Ook de Stationsbuurt werd in februari 1944 zwaar getroffen door het bombardement. Met de aanleg van de stationstunnel en de reconstructie van het omliggende gebied veranderde de buurt vrijwel onherkenbaar.

Spoorstraat:

Tegenwoordig is de Spoorstraat nauwelijks de naam straat waardig. Aan de noordzijde staan twee grote kantoorgebouwen, aan de andere kant gaapt een groot gat en de straat zelf wordt als parkeerterrein voor bussen gebruikt. Vr het bombardement van 1944 was de Spoorstraat echter een van de voornamere straten in de stad, met vele hotels en statige herenhuizen.
De Spoorstraat lag toen iets zuidelijker dan nu. Hij begon ongeveer ter plaatse van de telefooncellen vr het gebouw Metterswane aan het Stationsplein en liep in een rechte lijn en met een lichte daling naar de kruising met de Nassausingel, Smetiusstraat, Van Berchenstraat en Kronenburgersingel. Ter plaatse van de huidige kruising van Tunnelweg en Burgemeester Hustinxstraat was de kruising met de Nieuwe Marktstraat. 
Alle huizen aan de Spoorstraat werden in de oorlog verwoest. Begin jaren '60 werd de stationstunnel gebouwd en onderging het kale gebied grote veranderingen. De Tunnelweg werd aangelegd in de vroegere kuil van de gasfabriek. De Burgemeester Hustinxstraat werd aangelegd ter plaatse van de vroegere Spoorstraat, die op zijn beurt ongeveer 75 meter naar het noorden werd verlegd.

Nieuwe Marktstraat:
Vanaf de Lange Hezelstraat loopt de Nieuwe Marktstraat naar het zuiden en vlak voor het politiebureau buigt hij af in zuidoostelijke richting. Vervolgens komt de straat uit op de Stieltjesstraat.
Tot in het begin van de jaren '60 liep de straat hier echter in dezelfde richting door naar de Spoorstraat, die toen zuidelijker lag dan nu. Ongeveer ter plaatse van de huidige kruising van Tunnelweg en Burgemeester Hustinxstraat kwam de Nieuwe Marktstraat op de Spoorstraat uit. Vanaf dit punt is overigens de Nieuwe Marktstraat te zien, tussen twee kantoorgebouwen door.

Stieltjesstraat:
Tot in de jaren '60 was de Stieltjesstraat korter dan tegenwoordig: hij liep van de Kronenburgersingel naar de hoek met de Nieuwe Marktstraat en hield daar op. In het verlengde van de straat lag namelijk een grote kuil, waarin de gasfabriek zich tot in de jaren '50 bevond. In de jaren '60 werd een groot deel van deze kuil dichtgegooid. Alleen ter plaatse van het politiebureau en de Tunnelweg is hij nog te herkennen.
Na de gedeeltelijke opvulling van de kuil werd de Stieltjesstraat doorgetrokken naar het Stationsplein.

Vondelstraat:
De Vondelstraat kwam tot kort na de Tweede Wereldoorlog uit op de Van Schaeck Mathonsingel, precies bij de inmiddels zwaar vervallen keramische fontein. In de jaren '60 werd de verbinding tussen Vondelstraat en Van Schaeck Mathonsingel echter verbroken door de bouw van flats aan laatstgenoemde straat.

terug naar titelpagina

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: