1069-Gelria-1962.jpg

<- Back | Index | Next ->

1069-Gelria-1962.jpg

Foto 1069: Ik ben nog een foto van mijn oude werkgever tegen gekomen. Scheepswerf Gelria van de Gebr v/d Werf.

Ik heb nog eens goed nagedacht en kom tot de conclusie dat het ergens 1962 geweest zou moeten zijn. Dit, omdat ik de coaster nog kan herinneren. Die was namelijk uitgebrand en de bemanning had helemaal niets meer. Ze hebben nog kleding gekregen van het werf personeel. Toen ze geld van de verzekering gebeurd hadden hebben we daar nog een zeer "nat" avondje gehad met Deens bier. Dat hadden ze in overvloed ingekocht. Ik denk nog altijd met plezier terug aan die tijd op de werf.

Collectie: Hans Arts.

REAGEER

Reactie 1:

Louis Mötter, 11-12-2011: Deze foto is met zekerheid uit 1963. Het sleepschip dat bijna centraal in de midden ligt is de Martin. Hij is in 1963 overgeklonken en de foto is na de tewaterlating. Haaks op de muur over stuurboord tegen de wal de Laurentius van de Bot.
Groetjes Louis Mötter.
Geboren op de Martin in die tijd 4 jaar oud maar herinner mij nog veel van deze werfbeurt.

Reactie 2:

René van Ophuizen, 03-05-2013: Die coaster was de Germa van rederij Schepers uit Haren Ems !

Reactie 3:

Hans Arts, 02-06-2013: Het antwoord op de vraag waar het schip was uitgebrand kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar ik dacht me te herinneren dat het aan de overkant gebeurd is. Dus aan de onderkant van de foto zo te zeggen.
Misschien staat er wel wat in de krant 1963? Deze heb ik niet meer...

Reactie 4:

Hessel, 01-12-2013: De krant van 1962 of 1963 heb ik zelf ook niet en ik vond zoekend in diverse bronnen het brand-verhaal met ligplaats hierbij niet terug. Het lijkt me overigens -als ik me niet vergis- toch wel een pechschip. De coaster blijkt in Groningen gebouwd onder de naam Barracuda (1950) t.b.v. L.H. Vogelzang; in 1953 tijdens de reis Noorwegen naar Antwerpen bij Bergen aan Zee is het aan de grond gelopen; toen uiteindelijk weer vlot getrokken en versleept door Wijsmuller. In 1955 in dichte mist wederom aan de grond gelopen, nu bij Hirnsholm. Daar weer weggesleept en de ernstige bodemschade werd 'voorlopig' hersteld en uiteindelijk in Slikkerveer 'meer definitief' gerepareerd. In 1958 werd de naam van het schip gewijzigd en was er ook een verandering van schipper. (A. Schepers & G. Gerdes, Haren/Ems) In 1965 veranderde naam nogmaals (nu in Wilfried) en ook van de eigenaar. Mogelijk/ kennelijk na de brandschade ?? Maar het bleek uitstel van executie want (24 september 1968) tijdens de reis van Goteburg naar Neuss is het schip gezonken bij Terschellingerbank na schuiven van de lading. De mrb. CARLOT arriveerde te 20.20 bij de coaster waarvan de opvarenden even tevoren door de IJM 237 NOOITGEDACHT van boord waren gehaald. Een half uur later zonk de coaster. De reddingboot nam de opvarenden over en bracht hen naar Terschelling!! In 1995 is het schip bedoken door duikteam Ecuador van Terschelling. Het schip is nog grotendeels intact en ligt met de bakboordzijde in het zand met een slagzij van bijna 90 graden. In de stuurboordsachterkant zaten in 2010 nog steeds een paar patrijspoorten. De bronzen schroef is in 2010 geborgen door Alfred van Nouhuys en ligt nu op het wrakkenkerkhof bij het clubhuis van duikteam Ecuador...

REAGEER

Reactiepagina
Reactie 5:

Hadewych, 29-07-2014: Beste Hans, kan je je toevallig ook nog passagiersschip Rijnmond herinneren dat in 1966 opnieuw zou zijn ingericht op de Gelria werf?
Vriendelijke groeten, Hadewych
Reactie 6:

Louis Mötter, 31-12-2017: Bovenstaande foto is gemaakt tussen 01-08-1963 en 12-08-1963.
Op 01-08-1963 is de Martin na de reparatie weer te water gelaten en op 12-08-1963 is zij vertrokken. Dit alles staat keurig vermeld in het dagboek wat mijn vader bijhield. De Martin is het sleepschip dat centraal in de midden ligt achter de dwarshelling tegen de muur.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: