4Dkaarten

© copyright Leo Verhees; Digitale bewerking: Mark van Loon/Stichting Noviomagus.nl

4Daagse-kaarten

uitgegeven door drukkerij Verhees B.V. 1976-2010

Leo Verhees, Nijmegen 2013


Inleiding - Perikelen rondom de 60e "Diamanten" Vierdaagse inleiding - de kaarten


Vóór 1976 werd door ons bedrijf jaarlijks op verzoek van onze relatie, de VVV, een 4Daagse-sticker ontworpen welke werd afgenomen voor hun verkoop. Zo ook in 1976, die werd voorzien van een diamant bij gelegenheid van de 60e 4Daagse. Tevens werden door ons voor dat jaar een affiche en ansichtkaarten vervaardigd, ontworpen door mw Mick Valkenburg, zoals in de rubriek 4Daagse-kaarten is opgenomen.
Tot 1976 was normaal gesproken dat onze enige activiteit t.b.v. de Nijmeegse Vierdaagse doch door het ontwerp van de diamant werden wij benaderd door de marsleider Tony van Dongen en de organisator van de Vlaggenparade om dat jaar ook gebruik te mogen maken van het ontwerp van de sticker, hetgeen voor ons geen probleem was.

Er was een organisator in de arm genomen die de 60e 4Daagse wilde gebruiken om het evenement groots in de publiciteit te brengen. Daarvoor zou op de eerste plaats een singletje worden uitgebracht, gepromoot door de Avro met een afbeelding op de Avro-bode van een “4Daagse-miss” en tijdens de vlaggenparade met groot vertoon gepresenteerd door deze miss die uit een grote diamant zou stappen. De heren waren euforisch omdat e.e.a. betaald zou worden uit sponsoring waarvoor een flink saldo op een bankafschrift getoond werd.

Er moesten 5.000 singletjes, 20.000 stickers met op de achterzijde het Vierdaagselied en 2.000 t-shirts vervaardigd worden, alles met de diamant. Daarnaast nog allerlei andere promotieartikelen zoals pennen, vlaggetjes etc.
Door ons bedrijf werd in de maand mei voor e.e.a. offerte gedaan aan de marsleiding en de organisator en werd opdracht ontvangen alles te vervaardigen, met uitzondering van de hoesjes welke geleverd zouden worden door de platenfabrikant en vervaardigd door een gespecialiseerde drukkerij uit Utrecht.
Er werd een marktkraam gepland op de startlocaties bij De Vereeniging en in het kamp Heumensoord. Door de organisatie werden een 25-tal jonge dames aangetrokken om gedurende de week e.e.a. te promoten onder leiding van het promotiebureau.

In de loop van het proces begon bij ons toch enige twijfel te rijzen over de gang van zaken. Via het telefoonnummer van de organisator was met hem maar moeizaam contact te krijgen en regelmatig kwam hij plotseling binnenvallen met steeds mooiere verhalen. Wij hebben de marsleiding eind juni van onze bedenkingen in kennis gesteld waarop toch meer informatie en garantiestelling bij de organisator werd gevraagd. Deze info zou in de week vóór de 4Daagse, samen met de eerste single, worden aangeleverd tijdens een bijeenkomst in De Vereeniging. De bom barstte echter een week eerder toen een collega-drukker uit Wijchen belde en vroeg of wij wel toestemming hadden gegeven voor gebruik van het ontwerp op “de hoes” waarvoor zij opdracht hadden gekregen om 1.000 stuks binnen 1 week te leveren. Zijn argwaan werd gewekt toen de organisator beweerde dat wij de order niet zouden kunnen vanwege de drukte. Wij hebben toen verzocht deze man bij binnenkomst aan de praat te houden en belden de leider van de Vlaggenparade omdat wij het vermoeden hadden dat deze persoon het geheel aan het oplichten was. De politie in Wijchen werd geïnformeerd en samen met een rechercheur zijn wij naar de drukkerij gegaan.
De man schrok bij onze komst en werd erg zenuwachtig waarna hij door de politie werd meegenomen naar het bureau en vastgehouden voor verhoor. Omdat het vrijdagavond was werd hij pas op maandag verhoord waarbij hij toegaf dat e.e.a. geen enkele basis had. Het bankafschrift was vervalst en alle verhalen waren uit de duim gezogen.
Achteraf is ook nog gebleken dat “de 4Daagse-miss” en de band die de muziek had opgenomen niet betaald waren en dat de band zich bovendien garant had moeten stellen voor de aanmaak van 5.000 platen.

Wat nu? Was de vraag die wij stelden aan de marsleiding. De totale kosten waren aardig uit de hand gelopen en zij moesten hiermee naar het bestuur van de Bond.
Zonder verdere details te vermelden komt het er op neer dat wij, als drukkerij Verhees, samen een oplossing hebben gevonden om de verkoop tijdens de 4Daagse zo goed mogelijk ter hand te nemen en te assisteren waar nodig om daarmee enige kosten goed te maken. Van de 25 dames konden er nog 23 afgezegd worden en de overige 2 dames hebben toen samen met de “miss” de promotie gedaan.

Na dit dramatische jaar bleef de Bond uiteraard nog voor een flink verliessaldo aansprakelijk en wij hebben toen een regeling getroffen om de promotie, die de Bond c.q. Marsleiding niet kende, de komende jaren te realiseren. Dit heeft geduurd tot 2010, het moment dat ik de bedrijfsactiviteiten heb overgedragen en mijn opvolger -die “de 4Daagse” terecht als mijn persoonlijke hobby beschouwde- besloot dat deze activiteit geen onderdeel kon blijven van het inmiddels flink uitgegroeide signbedrijf.
De activiteiten hebben wij toen teruggegeven aan het Bestuur van de Stichting Vierdaagse Afstandsmarsen die voor de promotieactiviteiten een oplossing hebben gezocht.

In de loop van de jaren werden ook door ons nieuwe promotieartikelen geïntroduceerd waaronder de verschillende “eigen” 4-daagse ansichtkaarten met copyright die alleen werden verkocht werden bij de startlocaties en de VVV.

Een bijkomend effect was dat ik in de loop van de jaren steeds meer, als lid van het Uitvoerend Comité, bij de organisatie werd betrokken, ook bij de KNBLO. Hierdoor kon ik zelfs niet ontkomen aan het voorzitterschap van, eerst het Nijmeegs Wandel Verbond en later door fusies van de Regio Gelderland van de KNBLO, een functie die ik een aantal jaren met plezier heb vervuld.

Ik hoop u hiermee een achtergrond te hebben geschetst en teken, met vriendelijke groet,

Leo Verhees

De 4daagse kaarten van drukkerij Verhees inleiding - de kaarten

Hieronder vindt u ruim vijftig kaarten die door drukkerij Verhees in de loop der jaren zijn geproduceerd. Een beperkte datering is mogelijk aan de hand van de verschillende achterzijden: oktober 1995 wijzigde het netnummer, oktober 1998 verhuisde de KNBLO van Den Haag naar Nijmegen. Als in alle jaren zoveel ontwerpen gedrukt zijn als bv in 2009, dan moeten er in totaal vele honderden zijn.
Klik op een afbeelding voor een vergroting.


REAGEER

REAGEER

terug

Reactiepagina

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: